W tym roku mija dokładnie 150 lat od uruchomienia regularnych linii komunikacji miejskiej w Krakowie. MPK rozpoczęło lubileuszowe obchody.
Rozpoczynając oficjalne obchody jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej, prezydent Krakowa Aleksander Miszalski zwrócił uwagę na przełomowe inwestycje w zakup nowego taboru zaplanowane właśnie w 2025 roku.
Jest to przede wszystkim podpisanie umowy na dostawę nawet 90 nowych tramwajów. Realizacja tej inwestycji sprawi, że z krakowskich torowisk ostatecznie znikną wszystkie wysokopodłogowe tramwaje. W tym roku zmiany czekają także komunikację autobusową.
W połowie bieżącego roku po zakończeniu dostaw w sumie 45 nowych autobusów, Kraków pożegna wszystkie autobusy z silnikami Euro 5. To oznacza, że pasażerów będą przewozić tylko pojazdy spalinowe spełniające najwyższe normy w tym Euro 6, hybrydowe, elektryczne i wodorowe. W 2025 r. MPK po raz pierwszy w historii podpisze umowę na dostawę 10 autobusów zasilanych wodorem.
Reklama
Pierwsze konne omnibusy wyjechały na ulice miasta w 1875 r. Od tego czasu sporo się zmieniło. Obecnie pojazdy krakowskiej komunikacji miejskiej to nowoczesne, niskopodłogowe i wyposażone w klimatyzację autobusy i tramwaje. Flota MPK SA składa się z ponad 640 autobusów i ponad 330 pociągów tramwajowych. Przewożą one około miliona pasażerów dziennie, a rocznie przejeżdżają ponad 55 mln kilometrów.
ZOBACZ TAKŻE: Z naszego Archiwum: Niemiec płakał, jak sprzedawal.
Obecnie 100 proc. autobusów oraz ponad 90 proc. tramwajów posiada niską podłogę i klimatyzację. Krakowski przewoźnik ma już obecnie 121 autobusów zeroemisyjnych. Po realizacji wszystkich planów ta liczba wzrośnie do 168. To będzie oznaczać, że co czwarty autobus MPK w Krakowie będzie zeroemisyjny.