Zajezdnia tramwajowa Nowa Huta przy ulicy Ujastek przeszła gruntowny remont. Sprosta teraz naprawom nowoczesnych tramwajów, jest też energooszczędna i ekologiczna.
Reklama
Hala serwisowa w zajezdni tramwajowej w Nowej Hucie została zmodernizowana tak, żeby obsługiwać naprawy nowych niskopodłogowych tramwajów dwukierunkowych, zamówionych ostatnio przez MPK. Pierwsze takie pojazdy zaczną kursować w Krakowie w 2028 roku. Miasto zamówiło ich 30, w bydgoskiej fabryce PESA.
W wyremontowanej hali SO2 przy Ujastek będzie można też nadal serwisować tramwaje, które już są w Krakowie, a dzięki modernizacji będzie to łatwiejsze i przyjaźniejsze dla pracowników. Hala została przebudowana tak, żeby dostosować istniejące już pomieszczenia do nowych standardów użytkowych i technicznych. Odbywać się w niej będzie wymiana elementów i podzespołów, silników, przetwornic, kontenerów dachowych, podmiana i naprawa wózków, drobne naprawy powypadkowe oraz nakładanie reklam.
Miasto przypomina, że prace nad modernizacją hali SO2 rozpoczęły się 4 stycznia 2021 roku. Objęły także m.in. budowę wiaty dla tramwajów wraz z infrastrukturą wewnętrzną, zagospodarowanie terenu - drogi wewnętrzne, ścieżki pieszych, plac manewrowy - oraz rozbudowę i przebudowę układu torowego.
Podczas modernizacji zastosowano też nowoczesne, ekologiczne rozwiązania. Na dachu hali SO2, w miejscach połączeń kolejnych naw, w celu zapobiegania gromadzenia się śniegu i lodu położono kable grzewcze. Zainstalowano moduły fotowoltaiczne, wybudowano też podziemny zbiornik retencji nadmiaru wód opadowych.
Hala jest ostatnim remontowanym obiektem budowlanym na terenie nowohuckiej zajezdni, która w ostatnich latach została poddana gruntownej modernizacji. Oto zrealizowane inwestycje:
- budowa nowych pomieszczeń socjalnych: stworzono zaplecze socjalne dla pracowników zajezdni
- budowa nowoczesnej hali obsługi codziennej z myjnią: wybudowano budynek o długości 150 metrów, który pomieści dziewięć tramwajów, w tym najdłuższe tramwaje w Polsce. Wewnątrz znajduje się nowoczesna myjnia dla tramwajów, która wykorzystuje wyłącznie wodę deszczową
- budowa hali tokarki podtorowej: zbudowano nową halę, która umożliwia profesjonalną obsługę techniczną wszystkich typów tramwajów
- przebudowa wjazdów i wyjazdów: zmodernizowano wjazdy i wyjazdy z zajezdni
- budowa dodatkowych torów postojowych: dobudowano 12 nowych torów postojowych, co zwiększyło przepustowość zajezdni.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne podkreśla, że nowoczesne rozwiązania, zastosowane na terenie zajezdni, przyniosły korzyści nie tylko pasażerom podróżującym tramwajami, ale także motorniczym i pracownikom zaplecza: “Poprawiło się bowiem bezpieczeństwo i komfort ich pracy. Dużą wagą przyłożono do tego, aby zajezdnia w Nowej Hucie w jak najmniejszym stopniu wpływała na środowisko. To dlatego właśnie została podjęta decyzja o zastosowaniu najnowocześniejszych rozwiązań w hali myjni oraz zamontowaniu paneli fotowoltaicznych na dachu najnowszej hali, czego efektem będzie ograniczenie kosztów, m.in. energii elektrycznej, koniecznych do utrzymania tak dużego obiektu”.