W MIEŚCIE

Zajezdnia Nowa Huta przy Ujastek po remoncie. Będzie obsługiwać nowe tramwaje

opublikowano: 22 PAŹDZIERNIKA 2025, 08:18autor: Daniela Motak
Zajezdnia Nowa Huta przy Ujastek po remoncie. Będzie obsługiwać nowe tramwaje

Zajezdnia tramwajowa Nowa Huta przy ulicy Ujastek przeszła gruntowny remont. Sprosta teraz naprawom nowoczesnych tramwajów, jest też energooszczędna i ekologiczna.

Reklama

 Hala serwisowa w zajezdni tramwajowej w Nowej Hucie została zmodernizowana tak, żeby obsługiwać naprawy nowych niskopodłogowych tramwajów dwukierunkowych, zamówionych ostatnio przez MPK. Pierwsze takie pojazdy zaczną kursować w Krakowie w 2028 roku. Miasto zamówiło ich 30, w bydgoskiej fabryce PESA.

W wyremontowanej hali SO2 przy Ujastek będzie można też nadal serwisować tramwaje, które już są w Krakowie, a dzięki modernizacji będzie to łatwiejsze i przyjaźniejsze dla pracowników. Hala została przebudowana tak, żeby dostosować istniejące już pomieszczenia do nowych standardów użytkowych i technicznych. Odbywać się w niej będzie wymiana elementów i podzespołów, silników, przetwornic, kontenerów dachowych, podmiana i naprawa wózków, drobne naprawy powypadkowe oraz nakładanie reklam.

Miasto przypomina, że prace nad modernizacją hali SO2 rozpoczęły się 4 stycznia 2021 roku. Objęły także m.in. budowę wiaty dla tramwajów wraz z infrastrukturą wewnętrzną, zagospodarowanie terenu - drogi wewnętrzne, ścieżki pieszych, plac manewrowy - oraz rozbudowę i przebudowę układu torowego.

Podczas modernizacji zastosowano też nowoczesne, ekologiczne rozwiązania. Na dachu hali SO2, w miejscach połączeń kolejnych naw, w celu zapobiegania gromadzenia się śniegu i lodu położono kable grzewcze. Zainstalowano moduły fotowoltaiczne, wybudowano też podziemny zbiornik retencji nadmiaru wód opadowych.

Hala jest ostatnim remontowanym obiektem budowlanym na terenie nowohuckiej zajezdni, która w ostatnich latach została poddana gruntownej modernizacji. Oto zrealizowane inwestycje:

  • budowa nowych pomieszczeń socjalnych: stworzono zaplecze socjalne dla pracowników zajezdni
  • budowa nowoczesnej hali obsługi codziennej z myjnią: wybudowano budynek o długości 150 metrów, który pomieści dziewięć tramwajów, w tym najdłuższe tramwaje w Polsce. Wewnątrz znajduje się nowoczesna myjnia dla tramwajów, która wykorzystuje wyłącznie wodę deszczową
  • budowa hali tokarki podtorowej: zbudowano nową halę, która umożliwia profesjonalną obsługę techniczną wszystkich typów tramwajów
  • przebudowa wjazdów i wyjazdów: zmodernizowano wjazdy i wyjazdy z zajezdni
  • budowa dodatkowych torów postojowych: dobudowano 12 nowych torów postojowych, co zwiększyło przepustowość zajezdni.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne podkreśla, że nowoczesne rozwiązania, zastosowane na terenie zajezdni, przyniosły korzyści nie tylko pasażerom podróżującym tramwajami, ale także motorniczym i pracownikom zaplecza: “Poprawiło się bowiem bezpieczeństwo i komfort ich pracy. Dużą wagą przyłożono do tego, aby zajezdnia w Nowej Hucie w jak najmniejszym stopniu wpływała na środowisko. To dlatego właśnie została podjęta decyzja o zastosowaniu najnowocześniejszych rozwiązań w hali myjni oraz zamontowaniu paneli fotowoltaicznych na dachu najnowszej hali, czego efektem będzie ograniczenie kosztów, m.in. energii elektrycznej, koniecznych do utrzymania tak dużego obiektu”.