W czerwcu ruszy budowa tramwaju do Mistrzejowic, to jedna z największych tego typu inwestycji w kraju. Wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig obiecuje, że budowa zostanie zrealizowana przy „maksymalnie możliwej ochronie terenów zielonych”.
Reklama
Przeciwko projektowi protestują aktywiści. Ich zdaniem inwestycja jest „przeskalowana w zakresie przebudowy i rozbudowy istniejących układów drogowych i innej infrastruktury, co prowadzi do diametralnej zmiany charakteru okolicy planowanej inwestycji oraz bezprecedensowej i masowej wycinki zieleni”. Podnoszą, że trzeba będzie wyciąć ponad tysiąc drzew. Miasto mówi natomiast o „wymianie 1059 drzew”.
Wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig zapewnia, że miasto ma świadomość wagi ochrony terenów zielonych w kontekście zmagania się z negatywnymi skutkami zmian klimatycznych.
− Naszym zamiarem jest, by inwestycja z jednej strony zrealizowała swoje cele – skomunikowała ważne obszary miasta, które do tej pory były pozbawione tego rodzaju komunikacji szynowej, a jednocześnie byśmy to zrobili w sposób przyjazny środowisku – mówił na konferencji prasowej wiceprezydent Andrzej Kulig.
Jak zapewnia Zbigniew Rapciak, dyrektor projektu, „badania stanu fitosanitarnego wykazały, że ok. 60 proc. egzemplarzy kolidujących z projektowaną infrastrukturą posiada defekty, takie jak uszkodzenia mechaniczne kory, susz, próchnicę, listwy mrozowe, ślady żerowania szkodników czy znaczne odchylenia od pionu”.
W ich miejsce mają zostać posadzone nowe drzewa.
– Dodatkowo do przesadzenia wytypowaliśmy 71 młodych, zdrowych egzemplarzy. 26 z nich już rośnie w nowych lokalizacjach, pozostałych 45 zostanie przeniesionych na docelowe stanowiska po rozpoczęciu budowy – zapowiada Paweł Motyka, zastępca dyrektora kontraktu.
Reklama
Wykonawca zapewnia, że na terenie inwestycji pojawi się ponad 10 tys. m kw. krzewów, rabat i traw, czyli o ponad 2000 m kw. więcej niż łączna powierzchnia wszystkich krzewów przeznaczonych do usunięcia.
Ponadto zmiany projektowe pozwoliły zachować ok. 200 drzew przeznaczonych do wycinki w pierwotnym projekcie. Kilkadziesiąt z nich to okazy rosnące przy ul. Meissnera. W ramach wymiany drzew na nowe zaplanowano nasadzenia gatunków dostosowanych do trudnych warunków miejskich.
Projekt przewiduje wykonanie zielonego torowiska z wykorzystaniem mat rozchodnikowych na odcinku 4,2 km pojedynczego toru, a na trasie powstanie 19 przystanków z zielonymi dachami. Pętla Mistrzejowice ma ulec zielonej przemianie. Pomiędzy alejkami pojawi się kilkadziesiąt nowych drzew, odpowiednio dobrane krzewy i trawy.
Jak zapewnia magistrat rondo Młyńskie zostanie udekorowane kompozycją klonów, róż i traw ozdobnych. Na rondzie Barei pojawi się łąka kwietna oraz drzewa, a w jego sąsiedztwie ogród deszczowy.
Dzięki tej inwestycji czas podróży z północnej części Krakowa do centrum zostanie skrócony o około 12 minut. Nowa, ok. 4,5-kilometrowa linia Krakowskiego Szybkiego Tramwaju IV połączy Mistrzejowice ze skrzyżowaniem ulic Lema–Meissnera.