To bardzo praktyczne rozwiązanie nie tylko w czasie pandemii. Załatwienie wielu spraw w urzędzie nie musi już oznaczać kolejki do okienka, czy konieczności wcześniejszego wyjścia z pracy. Wiele urzędowych spraw w Krakowie można załatwić przez internet.
„E-urząd zawsze pod ręką” - pod takim hasłem trwa kampania, która ma zachęcić krakowian do załatwiania spraw urzędowych przez internet. Zalet takiego rozwiązania jest wiele.
Bezpieczeństwo w czasach pandemii
Jest to szczególnie istotne obecnie, w czasie trwającej pandemii, gdy w trosce o własne bezpieczeństwo powinniśmy zachowywać zasady dystansu społecznego i w miarę możliwości ograniczać do niezbędnego minimum kontakty zewnętrzne.
Szybko i wygodnie
Zza własnego biurka, nie wychodząc z domu o dowolnej porze dnia i nocy możemy załatwić 159 różnego rodzaju spraw prowadzonych przez Urząd Miasta Krakowa: 82 w całości przez internet, resztę zainicjujemy online unikając przynajmniej jednej wizyty w Urzędzie.
Obowiązujące przepisy wymagają jeszcze wizyty w urzędzie gdy trzeba zweryfikować tożsamość osoby odbierającej dokument lub inny produkt np. tablice rejestracyjne.
E-urząd coraz bardziej popularny
W Urzędzie Stanu Cywilnego w Krakowie już 12 z 30 procedur załatwimy elektronicznie.
Krakowianie najchętniej przez internet uzyskują odpisy z rejestru stanu cywilnego i rejestrują urodzenia. W pierwszym półroczu 2019 r. do USC elektronicznie wpłynęło 4417 spraw, natomiast rok później tych spraw było już 10 323. Wzrost o 230%!
Dowód osobisty, licencje, rejestracja pojazdów…
Od marca do lipca 2020 r. prawie 73 proc. spraw związanych z wydaniem dowodów osobistych i blisko 52 proc. spraw dotyczących zameldowania na pobyt stały lub czasowy zostało załatwionych drogą elektroniczną.
Wyrejestrowanie pojazdu, zawiadomienie o zbyciu pojazdu i uzyskanie licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób taksówką to sprawy, które w Wydział Ewidencji Kierowców i Pojazdów można od początku do końca zrealizować elektronicznie.
Dodatkowe ułatwienie: paczkomaty
Istotnym uzupełnieniem usług e-urzędu są działające od lipca w Krakowie paczkomaty Urząd24. Dzięki nim można odebrać dokumenty, o które wnioskowaliśmy elektronicznie, bez konieczności wchodzenia do budynku Urzędu. Więcej o tym rozwiązaniu tutaj.
Jak korzystać z e-urzędu?
Najpierw trzeba postarać się o Profil Zaufany, który jest podpisem elektronicznym pozwalającym na załatwianie spraw urzędowych przez internet i służy potwierdzeniu naszej tożsamości.
Jego weryfikacja możliwa jest m.in. w jednym z pięciu punktów Urzędu Miasta Krakowa (pl. Wszystkich Świętych 3-4, al. Powstania Warszawskiego 10, Centrum Administracyjne, ul. Lubelska 27, os. Zgody 2, ul. Wielicka 28) czy za pośrednictwem bankowości internetowej. Szczegóły znajdują się tutaj.
Katalog spraw realizowanych przez poszczególne wydziały i jednostki UMK w całości lub w części elektronicznie znajduje się na stronie www.bip.krakow.pl, w zakładce E-URZĄD.
Urząd Miasta Krakowa udostępnia możliwość wysyłania podań i wniosków za pośrednictwem elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP). Aby z niej skorzystać należy założyć konto na platformie.
Potem będziemy mogli skontaktować się z urzędem korzystając z dedykowanych formularzy usług (np. z zakresu architektury, edukacji, geodezji i kartografia, mieszkalnictwa, ochrony środowiska) lub formularza ogólnego – dla pozostałej korespondencji.