W najbliższy weekend (8- 10 lica) Kraków stanie się wielką sceną teatralną. Na Rynku Główny i w kilku innych przestrzeniach miasta pojawią się artyści z najdalszych zakątków świata (w tym roku m.in. z afrykańskiego Togo), by prezentować swoje spektakle - bawić i wzruszać publiczność. Przed nami 35. ULICA Festival organizowany przez Teatr KTO.
Reklama
Tegoroczna, jubileuszowa edycja ULICA Festival to ponad 80 prezentacji spektakularnych widowisk plenerowych, przedstawień teatralnych, pokazów akrobatycznych i cyrkowych, klaunady oraz happeningi, które odbywać się będą na Rynku Głównym, placu przy Galerii Krakowskiej, Rynku Podgórskim oraz na gościnnie w Muzeum Inżynierii i Techniki, Muzeum Archeologicznym i na podwórku przy ul. Zamoyskiego 23.
Na spektakle wstęp wolny, przy czym na te odbywające się w Muzeum Archeologicznym oraz na podwórku przy ul. Zamoyskiego 23 obowiązują bezpłatne wejściówki – do odbioru w punkcie informacyjnym 35. ULICY (Rynek Główny) od 8 lipca br.
PROGRAM FESTIWALU DOSTĘPNY TUTAJ.
Reklama
W czasie Festiwalu nie zabraknie zdumiewających wręcz pokazów grup z całego świata. AFUMA, czyli artyści z Afryki wystąpią w magicznym show na ponad 5-metrowych szczudłach. Rzecz niespotykana na całym świecie! Popis szczudlarski połączony będzie ze sztuką żonglerki, tworzeniem żywych rzeźb, elementami komedii i muzyką graną na żywo na afrykańskich bębnach.
Włoski akrobata, cyrkowiec i mim Agro the Clown od lat występujący na placach najważniejszych miast Europy oraz na międzynarodowych festiwalach ulicznych, w lipcu zawita do Krakowa, by rozbawić swoim niecodziennym show jego mieszkańców i turystów.
Podczas ULICY nie zabraknie też spektakli mówiących o rzeczach ważnych i trudnych.
M.in. Teatr Biuro Podróży zreinterpretuje fascynującą, XIX-wieczną historię Kaspara Hausera, który wychował się zamknięty w małym pomieszczeniu bez kontaktu z drugim człowiekiem. Zespół w prostej ludowej opowieści pokaże, jak zmienia się społeczna percepcja Obcego.
Reklama
Z kolei spektakl bez słów „Echa” Teatru Migro, wyreżyserowany przez Monikę Kozłowską, opowie o migracji, przesiedleniach, o tym, co do niedawna wydawało się przeszłością. Przeszłością, która niestety wróciła do nas z całą mocą. Opracowany przez Natalię Iwaniec ruch sceniczny koncentruje choreografie spektaklu wokół techniki Gaga, unikatowego języka ruchowego stworzonego przez Ohada Naharina w Izraelu.
Sztuka teatrów ulicznych jest wyjątkowa nie tylko ze względu na swój przekaz, teatralny charakter, kontakt z widzem, czy warstwę ruchową. Wiele spektakli to również plastyczne arcydzieła. Na szczególną uwagę zasługują m.in. „Rozpoznani Nierozpoznani” Teatru Ewolucji Cienia, „Kosmiczna podróż Guliwera” Teatru Klinika Lalek oraz „Don Kichot” Teatru HoM.
Reklama
– Nazwaliśmy tę edycję „Horyzont polski”, aby podkreślić jej jubileuszowy charakter. To dobra okazja do przyjrzenia się temu, co się zmieniło przez całe lata organizowania wydarzenia. Trzydzieści pięć lat temu, kiedy pojechaliśmy na festiwal do Jeleniej Góry – widziałem cztery polskie zespoły. Teraz mógłbym zaprosić na nasz festiwal sześćdziesiąt przedstawień, tylko z Polski. Czy to jest dużo? Nie, to jest dalej mało. To jest margines tego, co możemy spotkać na ulicach we Francji, Włoszech czy Hiszpanii. Zatem tegoroczny festiwal staje się pretekstem, żeby pokazać nasz horyzont. W jego definicji jest oko, które patrzy gdzieś z góry dookoła – mówi Jerzy Zoń, Dyrektor Teatru KTO w Krakowie i Dyrektor Artystyczny ULICA Festival.