Dwa dni w budynku dawnego kina Wrzos przy ul. Zamoyskiego 50 trwało oficjalne otwieranie siedziby Teatr KTO. Artyści i widzowie czekali na to 44 lata. Na Podgórzu mamy kolejne piękne miejsce.
Przez lata Teatr KTO prezentował swoje spektakle często w nietypowych miejscach, zazwyczaj na ulicach. Teraz to się zmieni. Na inaugurację wybrano spektakl pod nieprzypadkowym tytułem "Teatr otwarty" składający się z etiud przygotowanych przez najwybitniejszych twórców teatralnych z całej Europy. Część widowiska odbywa się w ogrodzie, część w budynku.
"Po 44 latach wędrowania, od polskich ulic i placów po renomowane sale teatralne na całym świecie, otrzymaliśmy budynek w sercu krakowskiego Podgórza spadek po dawnym kinie Wrzos. Kraków wzbogacił się o nową scenę, a Teatr KTO ma nareszcie swój dom. W październiku natomiast ruszamy z regularnym repertuarem scenicznym" – zapowiada Jerzy Zoń, współzałożyciel i dyrektor KTO.
Sala teatralna na Podgórzu mieści 160 widzów, cała powierzchnia użytkowa ma ponad 850 m kw. Oś kompozycji stanowi czarny prostopadłościan sali teatralnej, wokół którego znajdują się przeszklone zadaszenia, foyer, galeria, kawiarnia, a także strefy dla artystów i pracowników obsługi technicznej.
Wnętrze płynnie łączy się z zielenią parku Bednarskiego. Służy temu ogród oraz altana pełniąca funkcję letniej sceny ze 180-osobową widownią. Teren zielony dodatkowo wypełniają pufy i leżaki. Ma to być miejsce, gdzie realizuje się idea teatru otwartego, m.in. przez organizowanie warsztatów dla dzieci.
Zastosowano wiele nowoczesnych urządzeń, ale zadbano też o wyeksponowanie historycznych elementów budynku. Dotyczy to zwłaszcza fasady, która wróciła do swej pierwotnej, XIX-wiecznej formy, gdy wewnątrz znajdował się przytułek Zgromadzenia św. Wincentego à Paulo. Zachowane zostały fragmenty oryginalnych ścian, a dzięki przeszkleniom w posadzce widoczne jest podłoże z wapiennej skały.
Reklama
Dach będzie otwierany lub zamykany w zależności od warunków atmosferycznych. Dzięki temu teatr pozostanie wierny idei teatru otwartego, ulicznego. Ponadto zastosowano system paneli akustycznych, dzięki któremu dźwięki docierają wszędzie bez względu na rozmieszczenie aktorów i widowni.
Projekt adaptacji i rozbudowy obiektu opracowali artysta i scenograf Aleksander Janicki oraz architekt Mariusz Twardowski.