W OPINII

Krzysztof Piasecki: W toaletach na lotnisku cuchnie

opublikowano: 2 SIERPNIA 2019, 13:17autor: Krzysztof Piasecki
Krzysztof Piasecki: W toaletach na lotnisku cuchnie

Piszę ten tekst z powodu listu. List nie był do mnie. Już pewnie pomyśleli sobie Państwo o tajemnicy korespondencji. List nie do mnie, a piszę o nim. Nie wiem, czy istnieje obecnie coś takiego jak tajemnica korespondencji. W erze, w której każdy nagrywa każdego, a SMS może być brany pod uwagę w sądzie przy sprawie rozwodowej, kto by sobie zawracał głowę tajemnicą korespondencji.

Do lamusa należałoby wrzucić żart o tym, jak facet czytał w tramwaju przez ramię innemu pasażerowi list, czytany przez tego ostatniego. Czyta, czyta (ten przez ramię) i reaguje. Zdziwieniem, uśmiechem i w pewnym momencie puka stojącego przed nim pasażera w ramię i pyta: „panie, a Mania to kto?”. Dziś nikt nie będzie w tym widział nic śmiesznego.

Wracam do meritum. List, o którym informowałem na początku, był napisany do Gazety Krakowskiej i dotyczył Lotniska Balice. Jeden z pasażerów napisał ten list. Bez komplementów pod adresem naszego portu lotniczego. Gazeta wydrukowała spore fragmenty. I co? Ano właśnie. Jest reakcja. Jeden pasażer napisał, co mu się nie podoba i jest reakcja. I to jaka!

Przypomniał mi się świetny monolog Stanisława Tyma o tym, jak wpisywał się do „książki życzeń i zażaleń” w PRL. Mniej więcej było to tak: Stanisław widział, jak w sklepie pani sklepowa trzymała ołówek kopiowy w otworze sera (z dziurami musiał być ser – wtedy rarytas). Napisał o tym w „książce życzeń i zażaleń”. Dostał odpowiedź:

Dziękujemy za zwrócenie nam uwagi. Pracujemy nad rozwiązaniem problemu.

Stanisław znów wszedł do tego sklepu i zobaczył, że ołówek jest tam, gdzie był. Znów się wpisał. I dostał taką samą odpowiedź „Dziękujemy za zwrócenie nam uwagi. Pracujemy nad rozwiązaniem problemu”. Oni tych wpisów w ogóle nie czytają - pomyślał. Wziął książkę życzeń i zażaleń i napisał: „żona mnie nie rozumie”. Odpowiedź brzmiała: „Dziękujemy za zwrócenie nam uwagi. Pracujemy nad rozwiązaniem problemu”. Napisał: socjalizm jest do dupy. Dostał odpowiedź: „Dziękujmy za zwrócenie nam uwagi. Pracujemy nad rozwiązaniem problemu”. Przepraszam Cię Stanisławie, nie pamiętam pointy, a znając Ciebie była na pewno.


Sytuacja opisana powyżej nie dotyczyła pasażera linii lotniczych. Dziś się zmieniło! Otóż krakowskie lotnisko postanowiło zbadać zarzuty pasażera. Nie będę zajmował się wszystkimi. Zajmę się jednym. Widocznym gołym okiem, choć właściwie oko tu nie ma zastosowania. Chodzi mianowicie, jak wyraził się autor listu, o smród toalet. Tu należy zauważyć, że pasażer użył sformułowania „toalet”, a nie „kibli”, czy podobnie nieprzyjemnych określeń. Toalety, przy odrobinie dobrej woli, mogą się nawet kojarzyć z eleganckim balem – tam kobiety są w toaletach.

Na ten zarzut pani Natalia, rzeczniczka prasowa Lotniska Balice odpowiedziała, że sprawę badano. I co się okazało? Pośród pasażerów pytanych o ocenę serwisu sprzątającego 58% uznało go za bardzo dobry, 23% za dobry, 8% za średni, 11% za niezadowalający. Wygląda na to, że autor listu znalazł się wśród tych ostatnich.

To jak jest? Cuchnie, czy nie?

Te 58% nie czuje, czy te 11% się czepia? I czy trzeba poprawić stan toalet, czy nie? Co znaczy, że 8% oceniło stan usług serwisu sprzątającego jako średni? Doliczyć ich do tych 11%, czy do tych 23%? Czy lotnisko może funkcjonować, gdy ileś procent pasażerów czuje dyskomfort w toaletach lub w ich pobliżu? Problem jest, można rzec, szitowy, ale rozwiązać go trzeba. Tylko jak. Oto wyzwanie stojące przed kierownictwem Lotniska Balice.

À propos szitowy kiedyś słyszałem, jak jeden mężczyzna pytał drugiego: „Co znaczy po angielsku szit (fonetycznie), a tamten odparł: „szit gówno znaczy”. Na co ten pierwszy: „E, co ty? Musi coś znaczyć.”

Zszedłem już do parteru w tym tekście.

Kończę. Gdyby redakcja miała pretensję, że tekst jest poniżej pewnego poziomu, odpowiem tak: „Dziękujemy za zwrócenie nam uwagi. Pracujemy nad rozwiązaniem problemu”.

Szanowny Użytkowniku,

Zanim klikniesz „Przejdź do serwisu” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych.
Klikając „Przejdź do serwisu” lub zamykając okno przez kliknięcie w znaczek X, zgadzasz się na poniższe.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:

§1. Postanowienia Ogólne

  1. Administratorem danych jest Inpress Sp. z o.o. Ochrona danych odbywa się zgodnie z wymogami powszechnie obowiązujących przepisów prawa, a ich przechowywanie ma miejsce na zabezpieczonych serwerach.
  2. Dla interpretacji terminów stosuje się słowniczek Regulaminu lub tak jak zostało to opisane w Polityce Prywatności.
    Na potrzeby lepszego odbioru Polityki Prywatności termin „Użytkownik” zastąpiony został określeniem „Ty”,  „Administrator” – „My”. Termin „RODO” oznacza Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.
  3. Szanujemy prawo do prywatności i dbamy o bezpieczeństwo danych. W tym celu używany jest m.in. bezpieczny protokół szyfrowania komunikacji (SSL).
  4. Dane osobowe podawane w formularzu na stronie https://lifeinkrakow.pl/dodaj-wydarzenie są traktowane jako poufne i nie są widoczne dla osób nieuprawnionych.

§2. Administrator Danych

  1. Usługodawca jest administratorem danych swoich klientów. Oznacza to, że jeśli posiadasz Konto na naszej stronie, to przetwarzamy Twoje dane jak: imię, nazwisko, adres e-mail, numer telefonu, stanowisko, miejsce pracy, adres IP.
  2. Dane osobowe przetwarzane są:
    1. zgodnie z przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych,
    2. zgodnie z wdrożoną Polityką Prywatności,
    3. w zakresie i celu niezbędnym do nawiązania, ukształtowania treści Umowy, zmiany bądź jej rozwiązania oraz prawidłowej realizacji Usług świadczonych drogą elektroniczną,
    4. w zakresie i celu niezbędnym do wypełnienia uzasadnionych interesów (prawnie usprawiedliwionych celów), a przetwarzanie nie narusza praw i wolności osoby, której dane dotyczą:
      1. w zakresie i celu zgodnym z wyrażoną przez Ciebie zgodą jeżeli skorzystałeś z formularza na stronie https://lifeinkrakow.pl/dodaj-wydarzenie.
  3. Każda osoba, której dane dotyczą (jeżeli jesteśmy ich administratorem) ma prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
    Kontakt z osobą nadzorującą przetwarzanie danych osobowych w organizacji Usługodawcy jest możliwy drogą elektroniczną pod adresem e-mail: biuro@inpress.net.pl.
  4. Zastrzegamy sobie prawo do przetwarzania Twoich danych po rozwiązaniu Umowy lub cofnięciu zgody tylko w zakresie na potrzeby dochodzenia ewentualnych roszczeń przed sądem lub jeżeli przepisy krajowe albo unijne bądź prawa międzynarodowego obligują nas do retencji danych.
  5. Usługodawca ma prawo udostępniać dane osobowe Użytkownika oraz innych jego danych podmiotom upoważnionym na podstawie właściwych przepisów prawa (np. organom ścigania).
  6. Usunięcie danych osobowych może nastąpić na skutek cofnięcia zgody bądź wniesienia prawnie dopuszczalnego sprzeciwu na przetwarzanie danych osobowych.
  7. Usługodawca nie udostępniania danych osobowych innym podmiotom aniżeli upoważnionym na podstawie właściwych przepisów prawa.
  8. Wdrożyliśmy pseudonimizację, szyfrowanie danych oraz mamy wprowadzoną kontrolę dostępu dzięki czemu minimalizujemy skutki ewentualnego naruszenia bezpieczeństwa danych.
  9. Dane osobowe przetwarzają osoby wyłącznie upoważnione przez nas albo przetwarzający, z którymi ściśle współpracujemy.

§3. Pliki cookies

  1. Witryna lifeinkrakow.pl używa cookies. Są to niewielkie pliki tekstowe wysyłane przez serwer www i przechowywane przez oprogramowanie komputera przeglądarki. Kiedy przeglądarka ponownie połączy się ze stroną, witryna rozpoznaje rodzaj urządzenia, z którego łączy się użytkownik. Parametry pozwalają na odczytanie informacji w nich zawartych jedynie serwerowi, który je utworzył. Cookies ułatwiają więc korzystanie z wcześniej odwiedzonych witryn.
    Gromadzone informacje dotyczą adresu IP, typu wykorzystywanej przeglądarki, języka, rodzaju systemu operacyjnego, dostawcy usług internetowych, informacji o czasie i dacie, lokalizacji oraz informacji przesyłanych do witryny za pośrednictwem formularza kontaktowego.
  2. Zebrane dane służą do monitorowania i sprawdzenia, w jaki sposób użytkownicy korzystają z naszych witryn, aby usprawniać funkcjonowanie serwisu zapewniając bardziej efektywną i bezproblemową nawigację. Monitorowania informacji o użytkownikach dokonujemy korzystając z narzędzia Google Analitics, które rejestruje zachowanie użytkownika na stronie.
    Cookies identyfikuje użytkownika, co pozwala na dopasowanie treści witryny, z której korzysta, do jego potrzeb. Zapamiętując jego preferencje, umożliwia odpowiednie dopasowanie skierowanych do niego reklam. Stosujemy pliki cookies, aby zagwarantować najwyższy standard wygody naszego serwisu, a zebrane dane są wykorzystywane jedynie wewnątrz firmy w celu optymalizacji działań.
  3. Na naszej witrynie wykorzystujemy następujące pliki cookies:
    1. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach serwisu;
    2. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach serwisu;
    3. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych serwisu;
    4. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez użytkownika ustawień i personalizację interfejsu użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
    5. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  4. Użytkownik w każdej chwili ma możliwość wyłączenia lub przywrócenia opcji gromadzenia cookies poprzez zmianę ustawień w przeglądarce internetowej. Instrukcja zarządzania plikami cookies jest dostępna na stronie
    http://www.allaboutcookies.org/manage-cookies

Dodatkowe dane osobowe, jak adres e-mail, zbierane są jedynie w miejscach, w których użytkownik wypełniając formularz wyraźnie wyraził na to zgodę. Powyższe dane zachowujemy i wykorzystujemy tylko do potrzeb niezbędnych do wykonania danej funkcji.

Pełna informacja