W MIEŚCIE

Załatwiają sprawy urzędowe nie wydzodząc z domu. Krakowianie doceniają e-urząd

opublikowano: 14 KWIETNIA 2025, 00:28autor: Daniela Motak
Załatwiają sprawy urzędowe nie wydzodząc z domu. Krakowianie doceniają e-urząd

Krakowianie coraz chętniej korzystają z urzędowych e - usług. W 2024 roku liczba mieszkańców, którzy w ten sposób załatwili swoje sprawy w Urzędzie Stanu Cywilnego, wzrosła o 20 procent w porównaniu z rokiem 2023.

Reklama

Z elektronicznych usług w Urzędzie Stanu Cywilnego można skorzystać przy zgłaszaniu narodzin dziecka, uzyskaniu odpisu aktu stanu cywilnego - małżeństwa, urodzenia czy zgonu oraz  zaświadczenia o stanie cywilnym lub przy składaniu wniosku o zmianę imienia albo nazwiska. 

W pierwszym kwartale tego roku swoje sprawy załatwiło on - line,  bez wychodzenia z domu, bezpiecznie i wygodnie 7 337 osób. “To więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. W całym 2024 r. zainteresowanych tą formą kontaktu z urzędem było 25 872 osoby, to blisko 20 procent więcej niż w roku 2023” - wyliczają urzędnicy. 

Świadczenie e - usług odbywa się za pomocą internetu. Dzięki temu są one możliwe na odległość, bez wychodzenia z domu, 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu przez cały rok. “Urząd Stanu Cywilnego stawia na cyfryzację swoich usług by usprawnić kontakt z klientem” - zapewniają urzędnicy i przypominają, że w biuletynie Informacji Publicznej Miasta Krakowa, w zakładce e - Urząd – Komunikacja elektroniczna znajdują się informacje o różnych kanałach komunikacji online, w tym o Elektronicznej Skrzynce Podawczej, platformie ePUAP i e-Doręczeniach. Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP) umożliwia składanie wniosków i pism drogą elektroniczną. Aby korzystać z ePUAP, potrzebny jest Profil Zaufany lub kwalifikowany podpis elektroniczny. E - doręczenia to usługa, która pozwala na bezpieczne i prawnie wiążące przesyłanie dokumentów elektronicznych. Jest to odpowiednik tradycyjnego listu poleconego za potwierdzeniem odbioru, co zapewnia skuteczną komunikację z urzędami.

W Biuletynie Informacji Publicznej Miasta Krakowa można też znaleźć  wszystkie usługi i informacje o tym, jak można załatwić sprawę przy użyciu komunikacji elektronicznej, online.

Fot. Freepik