W MIEŚCIE

Pierwszy polski silnik satelitarny z Krakowa trafił w kosmos, wyniosła go rakieta Elona Muska

opublikowano: 19 MARCA 2025, 06:37autor: Daniela Motak
Pierwszy polski silnik satelitarny z Krakowa trafił w kosmos, wyniosła go rakieta Elona Muska

Pierwszy polski silnik satelitarny, skonstruowany przez absolwentów Akademii Górniczo - Hutniczej, trafił w kosmos. Silnik BOSTER możliwia satelitom manewrowanie w przestrzeni kosmicznej, a pierwsze dane na temat jego działania mogą pojawić się już w ciągu miesiąca od startu. 

Reklama
 
Rakieta SpaceX Falcon 9 w ramach SpaceX Transporter - 13, wyniosła na orbitę satelitę z innowacyjnym silnikiem BOSTER, napędem polskiego startupu Liftero, założonego przez absolwentów Akademii Górniczo - Hutniczej i byłych liderów koła naukowego AGH Space Systems, Tomasza Palacza i Przemysława Drożdża. 
 
Jak informowaliśmy już w Life in Kraków, Liftero zajmuje się transportem orbitalnym i mobilnością satelitów. Jego twórcy budują „kosmiczne taksówki” - holowniki kosmiczne - czyli pojazdy, które mają za zadanie transportowanie satelitów między różnymi orbitami.

“Istnieje taka potrzeba na rynku usług kosmicznych, który od dwóch czy trzech dekad wciąż rośnie. Dzięki rozwojowi technologii rakietowych ceny wynoszenia w przestrzeń kosmiczną wszelkiego rodzaju ładunków  spadły, a satelity zostały zminiaturyzowane. Już nie muszą mieć wielkości autobusu i kosztować setek milionów czy nawet miliardów dolarów. To otwiera drogę takim startupom jak nasz, bo wcześniej ta działalność była zarezerwowana dla bardzo bogatych firm i agencji kosmicznych” – wyjaśniał Tomasz Palacz w rozmowie z Pawłem Janowskim w internetowym cyklu AGH „Bunkier Nauki”.
 
Celem misji RED5, która wyruszyła w kosmos 15 marca,  jest demonstracja silnika satelitarnego BOSTER. Silnik umożliwia satelitom manewrowanie w przestrzeni kosmicznej i stanowi jeden z ich najważniejszych podsystemów. ”To kolejny sukces absolwentów AGH, którzy pokazują światu, jak polskie innowacje mogą podbijać przestrzeń kosmiczną!” - czytamy w mediach społecznościowych uczelni. 
 
„Kosmiczne taksówki” – holowniki będą uzupełnieniem dla rakiet, które, jak wcześniej, wciąż będą wynosić satelity w kosmos. Działa to tak, że rakieta SpaceX zabiera na orbitę bardzo dużo satelitów, a ich właściciele dzielą między siebie cenę. To korzyść, ale są też wady – wszyscy lecą w to samo miejsce.

“I tu właśnie pojawia się Liftero ze swoimi holownikami, które mogą zabrać satelity gdzie trzeba, świadczyć taką kosmiczną podwózkę. Zajmujemy się ostatnim odcinkiem orbity, potrzebnym, żeby satelity mogły działać w konstelacjach”. Zasada jest podobna jak w komunikacji miejskiej – 10 linii autobusowych nie jedzie w to samo miejsce i nie zatrzymuje się na tym samym przystanku w tym samym momencie, bo to byłoby bezsensowne i nieefektywne. “Nasze „autobusy”, taksówki – holowniki rozwiozą satelity na odpowiednie „przystanki”, w różne miejsca” - tłumaczył Tomasz Palacz w “Bunkrze Nauki”.
 
Silnik powstał, jak informuje AGH, “z prędkością światła”, bo od prototypu do gotowego produktu minęło zaledwie 15 miesięcy. Pierwsze dane na temat działania BOSTERA mogą pojawić się już w ciągu miesiąca od startu.