Urzędnicy chcą ułatwić działanie sklepom, kawiarniom, restauracjom i innym firmom usługowym przy remontowanych ulicach. Pierwszym remontem, w czasie którego pomysły na złagodzenie utrudnień zostaną przetestowane, będzie przebudowa torowiska na ulicach Straszewskiego i Piłsudskiego.
Reklama
Prace na ulicach Straszewskiego i Piłsudskiego mają rozpocząć się w czerwcu tego roku i potrwać do styczniu 2026. Pomysły, jak zminimalizować wiążące się z remontem utrudnienia, zostały przygotowane przez zespół, złożony z przedstawicieli różnych miejskich wydziałów i jednostek oraz z przedsiębiorców i reprezentującej ich Krakowskiej Kongregacji Kupieckiej. Jak podkreślają urzędnicy, udział przedsiębiorców miał kluczowe znaczenie dla identyfikacji potrzeb i zaproponowania możliwych do wdrożenia rozwiązań, z uwzględnieniem obowiązujących uwarunkowań prawnych.
Wśród tych rozwiązań mają się znaleźć działania, dotyczące czterech obszarów, wskazanych przez zespół. Są nimi: komunikacja i przepływ informacji, dodatkowe oznakowanie ulic, dostosowanie zakresu obowiązków wykonawcy prac oraz promocja lokalnych usług i oferty.
Jak wyjaśniają urzędnicy, kluczowe będzie włączenie przedsiębiorców w proces informacyjny i konsultacyjny już na etapie przygotowywania projektu organizacji ruchu przez wykonawcę, jeszcze przed zatwierdzeniem projektu przez miasto.
“Daje to osobom czy firmom prowadzącym działalność przy danej ulicy możliwość wypowiedzenia się, przedstawienia oczekiwań i zwrócenia uwagi na praktyczne problemy, często wynikające ze specyfiki danej branży. Uwagi te będą wnikliwie analizowane i – w miarę możliwości – uwzględniane w ostatecznym kształcie tymczasowej organizacji ruchu. Ważną rolę łącznika między miastem a przedsiębiorcami odgrywać będzie Krakowska Kongregacja Kupiecka” - wyliczają pomysłodawcy nowych rozwiązań.
Z ARCHIWUM:
W ich ocenie również dostęp do bieżących, aktualnych informacji dotyczących inwestycji lub remontu – czasu trwania, harmonogramu, stanu zaawansowania zadania, wszelkich zmian dotyczących przebiegu prac czy zamykania ulic dojazdowych (ważne na przykład dla organizacji dostaw) – jest niezbędny, aby przedsiębiorcy mogli przygotować się do trudniejszego okresu i z wyprzedzeniem planować czy modyfikować swoją aktywność. Kompleksowe informacje znajdować się będą na specjalnej stronie internetowej, a także na ekranach elektronicznych, ulokowanych w odpowiednich punktach budowy.
Ważnym elementem o charakterze informacyjnym, ale stanowiącym również wsparcie promocyjne, będzie mapa przedsiębiorców i firm znajdujących się przy danej ulicy, umożliwiająca także wyszukiwanie według branż. Będzie to też wskazówka, jak dotrzeć do krakowskich miejsc z tradycjami, a także punktów, w których pracują rzemieślnicy wykonujący unikalne zawody i należący do branż chronionych.
Reklama
Poprawa oznakowania i komunikacji wizualnej firm i przedsiębiorców działających na remontowanych ulicach – często pośród ciężkiego sprzętu budowlanego i tymczasowych ogrodzeń – to warunek, by mogli do nich trafić mieszkańcy, szczególnie ci nieznający okolicy oraz turyści. Nie mniej ważne jest stworzenie do tego odpowiednich fizycznych warunków umożliwiających realny dostęp do lokali – stąd zobligowanie wykonawców do stosowania obowiązujących w mieście standardów infrastruktury pieszej, takich jak bezpieczne przejścia, kładki, podjazdy, zabezpieczenia, tymczasowe ścieżki rowerowe.
“Remonty są nieuniknione i muszą być prowadzone, ponieważ podnoszą komfort życia nas wszystkich. Jednocześnie zdajemy sobie sprawę, że mogą one stanowić duży problem dla lokali gastronomicznych, usługowych czy hoteli, przede wszystkim negatywnie wpływać na ich obroty. Pakiet rozwiązań, które wypracowaliśmy, pozwala nam zareagować na ten problem na kilka sposobów. Po pierwsze, przebudować model komunikacji między miastem, wykonawcą i przedsiębiorcami, z położeniem nacisku na dialog, rozmowę i uzgadnianie oczekiwań z możliwościami. Po drugie, możemy poprawić i lepiej egzekwować swobodny i bezpieczny dostęp do tych lokali. Po trzecie, sprawić, żeby były one bardziej widoczne, tak by mieszkańcy wiedzieli, że warto, mimo przejściowych niedogodności, te miejsca odwiedzać i z nich korzystać” – tłumaczy zastępca prezydenta Krakowa, Stanisław Mazur.
Cel nadrzędny zmian to, jak tłumaczą urzędnicy, prowadzenie remontów tak, żeby nie tracić z pola widzenia lokalnych przedsiębiorców oraz korzystających z ich usług mieszkańców.
“Tak, aby ci pierwsi mogli, mimo okresowych utrudnień, funkcjonować i utrzymać ofertę, a ci drudzy nie musieli zmieniać swoich przyzwyczajeń czy rytmu dnia. Dlatego punktem wyjścia było uwzględnienie dobra lokalnych, często małych biznesów współtworzących ekosystem danej ulicy lub kwartału zarówno na etapie planowania inwestycji czy remontów, jak i potem – w trakcie całego procesu ich realizacji” - czytamy w komunikacie miasta.
“Poligonem” dla nowych rozwiązań będzie zbliżająca się przebudowa węzła tramwajowego przy ulicy Piłsudskiego. Inwestycja obejmie obszar, na którym aktywność prowadzi kilkanaście firm. 20 lutego, w siedzibie Krakowskiej Kongregacji Kupieckiej, odbyło się pierwsze spotkanie konsultacyjne z miejscowymi przedsiębiorcami, poświęcone planowanej tymczasowej organizacji ruchu.
Przedstawiciele miasta, w tym nadzorujący inwestycję Zarząd Dróg Miasta Krakowa, zaprezentowali schemat z propozycjami dotyczącymi zachowania chodników, przejść dla pieszych, wprowadzenia ruchu jednokierunkowego, objazdu i częściowego wyłączenia ruchu. Zdaniem obecnych na spotkaniu przedsiębiorców, taka forma konsultacji jest bardzo dobrą praktyką, której do tej pory brakowało.
Roboty na ulicach Straszewskiego i Piłsudskiego mają rozpocząć się w czerwcu tego roku, a zakończyć w styczniu 2026. W ramach inwestycji powstanie peron wiedeński, zostaną zmodernizowane chodniki i zjazdy. Prace będą realizowane zgodnie z wytycznymi konserwatorskimi, ponieważ inwestycja znajduje się w obszarze wpisanym na listę UNESCO.