Kraków Piastów, Kraków Przylasek i Kraków Kościelniki to trzy nowe przystanki kolejowe z których od dzisiaj, 15 grudnia, mogą korzystać pasażerowie. Przejeżdzające przez nie pociągi zabiorą ich do centrum miasta, jak zapewniają PKP Polskie Linie Kolejowe, “ w czasie nie do osiągnięcia dla innych środków transportu”. W ramach rozwoju Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA) została uruchomiona nowa linia na trasie Kraków – Podłęże, przez Nową Hutę.
Reklama:
Podróż najszybszym pociągiem z przystanku kolejowego Kraków Piastów ma trwać 7 minut. Kolejarze podają też liczbę 8 minut i zapewniają, że dojazd będzie szybki i wygodny. Przystanek Kraków - Piastów został wybudowany w sąsiedztwie ul. Powstańców, w miejscu gdzie linia kolejowa nr 8 łączy się z linią kolejową nr 95. Podróżni skorzystają z trzech peronów, do których dostęp jest możliwy ze znajdującego się nad torami wiaduktu drogowego, przy którym powstały klatki schodowe i windy.
“Na platformach zainstalowaliśmy wiaty, ławki i tablice informacyjne. Jest jasne oświetlenie i system nagłośnienia. Bieżącą informację o odjazdach pociągów zapewnią infokioski” - wyliczają kolejarze i dodają, że z przystanku Kraków Piastów będzie można dojechać również do Podłęża, Miechowa, Słomnik i Kielc.
Przystanek Kraków Przylasek ma dwa perony. Ma ułatwić dojazd nie tylko do centrum miasta, ale też w drugą stronę, do popularnego, niedawno zrewitalizowanego kąpieliska.
Na przystanku Kraków Kościelniki perony powstały na wysokim nasypie, w sąsiedztwie ul. Pysocice. Wraz z parkingiem, zaplanowanym tuż obok, mają stworzyć nowy węzeł komunikacyjny, ułatwiający dotarcie do centrum Krakowa mieszkańcom okolicznych osiedli i miejscowości. “W niedzielę pierwsi podróżni skorzystają z szybkiego i wygodnego dojazdu niemal pod sam Wawel”.
Połączenia kolejowe, prowadzące przez trzy nowe przystanki - Piastów, Kościelniki i Przylasek mają być atrakcyjną alternatywą dla dojazdu do centrum Krakow samochodem, ale też autobusem czy tramwajem. Użytkownicy mediów społecznościowych zwracają jednak w swoich komentarzach uwagę, że ceny biletów są wysokie, pociągi jeżdżą zbyt rzadko, a dojście czy dojazd do nowych przystanków trwa dość długo i jest niełatwy lub nawet niemożliwy.
Reklama
Linia kolejowa 95, przy której zbudowano przystanki łączy stacje Kraków – Mydlniki ze stacją Podłęże. To tzw. kolejowa „duża obwodnica Krakowa”. Powstała w latach 50. XX wieku, żeby umożliwić dowożenie węgla ze Śląska do Kombinatu w Nowej Hucie. Od 1952 do 1999 roku jeździły nią też pociągi osobowe.
A na kolei od dziś (15 grudnia) jeszcze jedna zmiana, nowy rozkład jazdy, warto sprawdzić przed podróżą.