Są chętni do zbudowania nowej linii kolejowej z podkrakowskiego Podłęża do Piekiełka w powiecie limanowskim, która znacząco skróci jazdę pociągiem z Krakowa do Zakopanego. Oferty w przetargu na odcinek Podłęże - Gdów złożyło sześć firm. “Wszystkie przekraczają budżet zamawiającego, jednak dwie tylko nieznacznie. Najtańszą, opiewającą na kwotę 3,18 mld zł, złożyło konsorcjum Budimeksu” - informuje portal Rynek Kolejowy i podkreśla, że to jedna z najambitniejszych inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych.
Reklama
PKP PLK otworzyły nadesłane na przetarg oferty kilka dni temu: “Niestety, każda z nich przewyższa wyraźnie budżet zamawiającego, określony na kwotę 2,89 miliardów złotych brutto” - informują kolejarze i podają, że najtańszą ofertę złożyło konsorcjum Budimeksu, Budimeksu Kolejnictwo i Ferrovial Construction (UK), które oczekuje za realizację zadania podstawowego ponad 3,18 mld zł.
Realizacja prawa opcji w zakresie interfejsu - czyli procedury zamówienia publicznego, w której zamawiający rezerwuje sobie jednostronne uprawnienie do rozszerzenia zamówienia podstawowego o dodatkowe dostawy, usługi lub roboty budowlane - została z kolei wyceniona na 6 mln zł. Nieznacznie droższa jest oferta konsorcjum Gülermak i Intop Warszawa – zamówienie podstawowe wyceniono na 3,26 mld zł, zaś prawo opcji na niespełna 4 mln zł.
Realizację zadania za kwotę poniżej 4 mld zł oferują też konsorcjum PORR, PORR BAU i Trakcji System (zamówienie podstawowe – 3,65 mld zł, prawo opcji – niespełna 6 mln zł) oraz konsorcjum w formie prawnej spółki cywilnej, które utworzyły Torpol, Mostostal Warszawa i Acciona Construccion (zamówienie podstawowe – 3,87 mld zł, prawo opcji – 6 mln zł). Znacznie droższe są oferty konsorcjum Przedsiębiorstwa Usług Technicznych “Intercor”, Doğuş İnşaat ve Ticaret i Dogus Construction Poland (zamówienie podstawowe – 4,39 mld zł, prawo opcji – 6 mln zł) oraz konsorcjum Strabagu i Züblin (zamówienie podstawowe – 4,56 mld zł, prawo opcji – ponad 6 mln zł). Faworytem w przetargu wydaje się więc konsorcjum Budimeksu.
Przedstawiciele kolejowej spółki podkreślają też, że projekt Podłęże - Piekiełko to jedno z najbardziej ambitnych przedsięwzięć inwestycyjnych, realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe:
“Inwestycja obejmuje budowę ciągu nowych linii kolejowych na odcinku Podłęże – Gdów – Szczyrzyc – Kasina Wielka / Tymbark oraz modernizację linii kolejowej nr 104 z Chabówki do Nowego Sącza wraz z elektryfikacją i daleko idącymi korektami przebiegu (w tym budową nowych tuneli). Jej efektem będzie skokowe skrócenie czasu przejazdu z Krakowa do Nowego Sącza oraz znaczne skrócenie czasu przejazdu pomiędzy stolicą Małopolski a Zakopanem, a także powrót pociągów pasażerskich do dwóch miast – Mszany Dolnej, liczącej blisko 8 tys. mieszkańców, oraz Limanowej, w której mieszka ponad 14 tys. osób”.
Reklama
Nowy odcinek ma zostać wybudowany do połowy 2029 roku. Pociągi pasażerskie będą mogły rozpędzić się na nim do prędkości 160 km/h, natomiast składy towarowe pojadą 120 km/h. Trasa będzie dwutorowa i zelektryfikowana, poprowadzona w dużej mierze na obiektach inżynieryjnych, w tym przez liczący ok. 900 metrów długości dwunawowy tunel w rejonie miejscowości Zagórze, w gminie Niepołomice. Włączenie do magistrali kolejowej E 30 w rejonie Podłęża i Węgrzec Wielkich będzie bezkolizyjne:
“Co więcej, zaplanowano także połączenie z tzw. dużą obwodnicą, będącą częścią kolejowej obwodnicy Krakowa, w kierunku Nowej Huty. W pobliżu obydwu połączeń i węzła drogowego Niepołomice nowa linia kolejowa przetnie autostradę A4. Całe przedsięwzięcie będzie ogromnym wyzwaniem inżynierskim. Dość powiedzieć, że powstanie tu aż 34 mostów i wiaduktów. Na wschód od Gdowa, dużej wsi będącej siedzibą gminy, która liczy ok. 4,5 tys. mieszkańców, powstanie stacja kolejowa, która zapewni jej obsługę. Miejscowość ta zyska w efekcie bardzo szybki dojazd do centrum Krakowa – czas podróży do Dworca Głównego wyniesie zaledwie 30 minut. Warto dodać, że na niektórych odcinkach objętych Projektem Podłęże - Piekiełko trwają już roboty budowlane” -wylicza portal Rynek Kolejowy i przypomina, że trwa drążenie najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce, na odcinku Męcina - Mordarka, liczącego niemal 4 kilometry długości.