Komitet obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej "Kraków dla kierowców" złożył projekt uchwały uchylający strefę czystego transportu w Krakowie. Pod projektem podpisało się ponad 7000 osób.
Sygnatariusze domagają się całkowitego uchylenia uchwały wprowadzającej strefę czystego transportu w Krakowie, która ma obowiązywać od 1 lipca 2023. Nie przekonują ich argumenty, że strefa czystego transportu to czystsze powietrze w mieście i troska o zdrowie mieszkańców.
Przeciwnicy Strefy przekonują, że "uchwała o SCT zawiera wiele błędów prawnych i zapisów szkodliwych dla mieszkańców Krakowa, godzących w ich prawo własności i prawo do poruszania się".
Bartłomiej Krzych, jeden z pełnomocników komitetu "Kraków dla kierowców" (mieszkający w Wieliczce), zwraca uwagę, że ustanowienie strefy czystego transportu w granicach administracyjnych Krakowa utrudni mieszkańcom całej Małopolski dojazd węzłów autostradowych parkingów park & ride czy szpitali, bo zgodnie z zapisami krakowskiej uchwały wszystkie auta spalinowe i motocykle wjeżdżające do Krakowa będą musiały uzyskać nalepkę, bez względu na normę emisji spalin, a więc także nowe auta.
Zgodnie ogólnopolskimi przepisami obywatelski projekt uchwały, poparty przynajmniej 300 podpisami, powinien być rozpatrzony przez radę miasta na najbliższej sesji po złożeniu projektu, a ta w Krakowie ma się odbyć 22 listopada. Przeciwnicy strefy czystego transportu już zapowiedzieli protest pod magistratem w tym dniu.
Podpisy pod obywatelską inicjatywą zbierane były drogą elektroniczną na stronie Urzędu Miasta Krakowa poprzez serwis ePUAP oraz drogą papierową. Zdecydowana większość bo aż 6,5 osób poparło inicjatywę elektronicznie.
Reklama
„To absolutnie rekord w Polsce i w Krakowie. Dotychczas w Krakowie największą popularnością cieszyła się cieszyła się Obywatelska inicjatywa dotycząca likwidacji spółki Kraków 5020 (poparło ją ok 1300 osób), która wiosną została pozytywnie przegłosowana przez Rady Miasta Krakowa” – podkreśla Piotr Bartosz Przewodniczący komitetu "Kraków dla kierowców".
Radni najprawdopodobniej odrzucą jednak ten projekt, ale niewykluczone, że wprowadzą zmiany w planowanej Strefie Czystego Transportu.
SCT ma zacząć obowiązywać na terenie całego Krakowa od 2024 r. Zmiany mają wchodzić w życie dwuetapowo, począwszy od 1 lipca 2024 r. Ograniczenie wjazdu do SCT ma wtedy dotyczyć przede wszystkim samochodów około 30-letnich.
Od 1 lipca 2026 r. wszystkie pojazdy będą już podlegać tym samym wymogom. W przypadku samochodów zasilanych benzyną będzie to norma Euro 3 lub produkcja od 2000 r., natomiast dla silników Diesla – Euro 5 lub produkcja od 2008 r.