W MIEŚCIE

Wojewoda skarży uchwałę o Strefie Czystego Transportu. Co to oznacza?

opublikowano: 22 LIPCA 2025, 16:01autor: TR WZ
Wojewoda skarży uchwałę o Strefie Czystego Transportu. Co to oznacza?

Uchwała Rady Miasta Krakowa w sprawie ustanowienia Strefy Czystego Transportu w Krakowie budziła ogromne zainteresowanie społeczne. Do Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie wpłynęło ponad 200 pism osób fizycznych oraz ponad 20 interwencji osób fizycznych oraz innych podmiotów. Analiza wykazała istotne naruszenia prawa - twierdzi wojewoda małopolski Krzysztof Klęczar.

Reklama

– Główne zarzuty dotyczą prawidłowości wypełnienia norm ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, ale jest to także kwestia naruszenia zasad konstytucyjnych, w tym w szczególności równości wobec prawa czy proporcjonalności. Chodzi tu o samo ustanowienie, ale i o zakres obowiązywania Strefy Czystego Transportu w Krakowie. Wobec tego zdecydowałem się skierować tę sprawę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego – mówi wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar.

W szczególności organ nadzoru stwierdził naruszenie zasady równości wobec prawa poprzez nieuprawnione różnicowanie sytuacji obywateli poruszających się samochodami w obrębie Strefy Czystego Transportu (SCT). Chodzi o czasowe ograniczenie, a po upływie 3 lat od obowiązywania unormowań SCT – całkowity zakaz wjazdu i poruszania się po SCT samochodów niespełniającym określonych uchwałą norm jedynie w odniesieniu do pojazdów osób, które nie są mieszkańcami miasta Krakowa.

W ocenie organu nadzoru prowadzi to do różnicowania sytuacji posiadaczy samochodów, które powodują taką samą emisję zanieczyszczeń – tylko z tego powodu, że ich właściciele nie są mieszkańcami miasta Krakowa. Tym samym podmioty charakteryzujące się daną cechą istotną nie są traktowane równo.

Ponadto wprowadzenie uprzywilejowania w oparciu o kryterium zamieszkania oraz dopuszczenie do wjazdu i poruszenia się po SCT jedynie pojazdów mieszkańców Krakowa nie jest uzasadnione celem ustawy i uchwały. Celem tym jest bowiem ograniczenie negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń z transportu na zdrowie ludzi i środowisko. 

Wątpliwości budzi też regulacja dopuszczająca czasowy wjazd do SCT – w zamian za uiszczoną opłatę – pojazdów objętych zakazem, będących w posiadaniu mieszkańców innych gmin niż Kraków. Jednocześnie pojazdy mieszkańców Krakowa mogą wjeżdżać do Strefy bez opłaty, choć spełniają takie same normy emisyjne. Prowadzi to do zróżnicowań dyskryminujących, a kryterium zróżnicowania (miejsce zamieszkania) nie pozostaje w racjonalnym związku z celem i treścią uchwały oraz zasadą proporcjonalności - podkreśla wojewoda.

Rozważając rodzaj ingerencji nadzorczej (rozstrzygnięcie nadzorcze  lub skarga), ostatecznie zdecydowano o złożeniu skargi. Ewentualne stwierdzenie w rozstrzygnięciu nadzorczym nieważności uchwały mogłoby doprowadzić do niepożądanego stanu dużej niepewności prawnej. Wobec niejednoznaczności doktryny i orzecznictwa nie jest jasne, czy w tym przypadku „odżyłaby” uchwała z 2022 roku (jej nieważność stwierdził WSA w Krakowie, jednakże wyrok nie jest prawomocny).

Skarga tego skutku nie powoduje, ponieważ strefa ma obowiązywać od 1 stycznia 2026 roku.  Co też istotne, złożenie skargi daje organom gminy czas na konieczną refleksję i przeanalizowanie niezbędnych zmian. Ewentualna akceptacja tych czynności może spowodować cofnięcie skargi przez Wojewodę.