W MIEŚCIE

Kraków chce pieniędzy z KPO na wspracie wprowadzenia Strefy Czystego Transportu

opublikowano: 9 SIERPNIA 2025, 09:41autor: Daniela Motak
Kraków chce pieniędzy z KPO na wspracie wprowadzenia Strefy Czystego Transportu

Kraków wnioskuje o taką zmianę w Krajowym Planie Odbudowy, aby pochodzące z niego unijne pieniądze mogły wesprzeć wprowadzenie w mieście Strefy Czystego Transportu.

Reklama
 
Strefa Czystego Transportu zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2026 roku. Obejmie w przybliżeniu teren wewnątrz IV obwodnicy, czyli około połowę powierzchni miasta. Granice SCT wyznaczono w oparciu o obwodnicę Krakowa i o główne arterie drogowe. Pochodzące z KPO fundusze z Unii Europejskiej mogłyby wesprzeć budowę parkingów P+R, rozbudowę infrastruktury rowerowej, zakup niskoemisyjnego taboru autobusowego, czy budowę nowych linii tramwajowych.

“Działania te mają na celu stworzenie mieszkańcom realnych i wygodnych alternatyw dla codziennego korzystania z samochodów spalinowych, a przez to wspieranie wdrażania SCT i zwiększenie jej społecznej akceptowalności” - wyjaśniają krakowscy urzędnicy.
 
List z wnioskiem o zmiany w KPO, które umożliwiłyby wsparcie inwestycji, niezbędnych do skutecznego wdrożenia strefy, Czystego Transportu w Krakowie został podpisany przez prezydenta Krakowa Aleksandra Miszalskiego i wiceprezesa Zarządu Stowarzyszenia Metropolia Krakowska, Marka Jamborskiego. Sygnatariusze napisali do przewodniczącej Komisji Europejskiej, Ursuli von der Leyen i do premiera RP Donalda Tuska. Ich apel poparli reprezentanci gmin, tworzących Stowarzyszenie Metropolia Krakowska i Alarmu Smogowego.
 
Urząd przypomina, że w październiku 2024 roku, Kraków, wspólnie ze Związkiem Miast Polskich i Polskim Alarmem Smogowym, wskazywali na potrzebę utworzenia w ramach Krajowego Planu Odbudowy rozwiązań wspierających finansowo miasta wprowadzające strefy czystego transportu.

“Uważamy, że aktualizacja Krajowego Planu Odbudowy i wejście w życie krakowskiej strefy czystego transportu stanowi odpowiedni moment, aby wrócić do tej propozycji. Przygotowując się do wdrożenia SCT, samorządy zrzeszone w Stowarzyszeniu Metropolia Krakowska zidentyfikowały szereg inwestycji, które mogłyby zostać zrealizowane już w 2026 roku oraz dodatkowe inwestycje planowane do zakończenia do roku 2028” – napisali sygnatariusze listu. Zaapelowali o umożliwienie finansowania tych inwestycji ze środków KPO lub innych środków krajowych i europejskich z uwagi na znaczenie wdrażania strefy czystego transportu nie tylko dla Krakowa, ale i dla krajowej polityki transportowej i klimatycznej.
 
Celem SCT w Krakowie jest ograniczenie emisji szkodliwych substancji, w szczególności tlenków azotu, NOx. Jak tłumaczą urzędnicy, ponieważ to właśnie transport drogowy odpowiada za około 80% emisji szkodliwych gazów w mieście, to na nim skupia się proces redukcji zanieczyszczeń. Oznacza to, że samochody, wjeżdżające do centrum miasta, objętego strefą, muszą spełniać wymogi, dotyczące m.in. roczników produkcji i emisji spalin. W tych zasadach będzie jednak sporo wyjątków, które ułatwią mieszkańcom dostosowanie się do zmian. 
 
Wszelkich informacji o SCT udziela Krakowskie Centrum Kontaktu, pod numerem: 12 616 55 55. Można je też znaleźć na stronach Zarządu Transportu Publicznego.