„W związku z rozpoczęciem wycinek, kolejny raz oszukani - uruchamiamy opcję atomową” - informują mieszkańcy protestujący przeciwko wycince drzew. Chcą zebrać podpisy pod uchwałą, w sprawie wstrzymania inwestycji wartej blisko 2 miliardy złotych.
Reklama
Inwestycja jest realizowana w ramach partnerstwa publiczno- prywatnego, miasto podpisało stosowne umowy i zerwanie umowy wiązałoby się z olbrzymimi karami dla miasta.
Grupa mieszkańców jest jednak zdeterminowana. W poniedziałek rozpoczęła się budowa i wycinka drzew. Co prawda budowlańcy zapewniają, że w czasie wycinki będą „unikać terenów, które mogą być poddane korektom”, ale mieszkańców to nie zadowala.
„Po latach próśb, merytorycznych rozmów, przedstawiania audytów społecznych, punktowania absurdów inwestycji, wskazywania niezbędnych zmian, uruchamiamy dziś obywatelską inicjatywę uchwałodawczą ws. zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej (WPF) dla zadania Tramwaj do Mistrzejowic. Według naszej propozycji całkowicie wycinamy finansowanie dla inwestycji w latach 2023 i 2024 z miejskiego budżetu. To oznacza, że prace budowlane powinny być wstrzymane. Wycinamy projekt z budżetu, a nie drzewa na terenie Mistrzejowic i Prądnika!” - piszą autorzy protestu.
Jednocześnie deklarują, że po „spełnieniu podnoszonych od kilku lat postulatów społecznych, czyli ograniczenia inwestycji do budowy wyłącznie tramwaju oraz przebudowy infrastruktury wyłącznie z tramwajem kolidującej”, wycofają inicjatywę, aby nie blokować budowy.
ZOBACZ TAKŻE: „Nie warto rozbudowywać ulic wzdłuż linii tramwajowych”, przypadłość polskich miast
By projekt obywatelski projekt uchwały trafił pod głosowanie wystarczy zebrać 300 podpisów. Jeśli radni przegłosowaliby taką uchwałę miasto miałoby nie lada problem, bo ta inwestycja jest realizowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Nie wywiązanie się przez miasto z umowy oznaczałoby z pewnością roszczenia prywatnego partnera przedsięwzięcia.
Reklama
Tramwaj do Mistrzejowic ma skrócić czas podróży z północnej części Krakowa do centrum o około 12 minut. Nowa, ok. 4,5-kilometrowa linia Krakowskiego Szybkiego Tramwaju IV połączy Mistrzejowice ze skrzyżowaniem ulic Lema–Meissnera.
To pierwsza w Polsce tak duża inwestycja transportowa realizowana w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (PPP). Obejmuje budowę 10 par przystanków, w tym dwóch dwupoziomowych węzłów przesiadkowych przy rondzie Młyńskim i rondzie Polsadu.
Partnerem Prywatnym przedsięwzięcia jest PPP Solutions Polska Sp. z o.o. (lider konsorcjum), a generalnym wykonawcą – Gülermak sp. z o.o. Ze strony Podmiotu Publicznego za projekt odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa.
Dzięki temu, że inwestycja o wartości 1,92 miliarda złotych jest realizowana w ramach PPP koszty inwestycji nie obciążają budżetu gminy i nie zwiększają poziomu zadłużenia. To prywatny wykonawca musiał zadbać o finansowanie.