W ubiegłym roku zakończył się proces modernizacji niemieckich wagonów tramwajowych GT8S, ale Kraków nie rezygnuje ze sprowadzania używanych tramwajów z Düsseldorfu. W tym tygodniu do Krakowa trafi pierwszy z pięciu takich dwukierunkowych wagonów. MPK zapewnia, że to dobry interes.
Reklama
To dobrze znane mieszkańcom wagony, których w sumie kursuje już w Krakowie 28. Ich najważniejszymi zaletami jest możliwość jazdy w dwóch kierunkach. Trzy wagony GT8S, które trafią do MPK, w najbliższych latach zostaną poddane gruntowanej modernizacji.
Zyskają niską podłogę, klimatyzację oraz elektroniczny system informacji pasażerskiej. Pozostałe dwa wagony będą wykorzystywane jako źródło części zamiennych do już eksploatowanych dwukierunkowych tramwajów.
Koszt zakupu i remontu sprowadzonych wagonów będzie niższy niż zakup jednego nowego.
Reklama
Jacek Kołodziej, MPK:
GT8S to są wagony dobre, materiały, z jakich one kiedyś zostały wykonane, są zdecydowanie lepsze, niż współczesne wagony. Korozji jest mniej, ale przede wszystkim te wagony świetnie się sprawują na często fatalnych krakowskich torowiskach.
W grudniu 2021 roku zakończył się projekt modernizacji 28 wagonów GT8S, które zaczęły trafiać do Krakowa od 2009 roku. Mają długość ponad 26 m i ważą niemal 50 ton. Jednocześnie mogą przewieźć prawie 200 pasażerów.
Zostały zbudowane przez firmę Duewag dla przedsiębiorstwa Rheinbahn, a po latach pracy zostały odkupione przez MPK SA w Krakowie, a następie zdecydowano się na ich modernizację.
MPK zapewnia jednocześnie, że cały czas inwestuje w zakupy nowych tramwajów. W latach 2020-2023 są realizowane dostawy 110 nowych Lajkoników. Na lata 2025-2026 zaplanowano zakup kolejnych 60 nowych tramwajów, w tym m.in. o długości ponad 40 metrów.