W MIEŚCIE

Pierwszy fragment premetra w Krakowie będzie gotowy już za trzy lata!

opublikowano: 6 PAŹDZIERNIKA 2022, 10:44autor: TR WZ
Pierwszy fragment premetra w Krakowie będzie gotowy już za trzy lata!

Nowa linia tramwajowa do Mistrzejowic, która ma być gotowa w 2025 roku, będzie mieć cztery wspólne przystanki z planowaną linią premetra. Ta zbieżność nie była planowana od początku.

Reklama

Chodzi o przystanki „Dobrego Pasterza”, „Rondo Barei”, „Rondo Polsadu” i „Rondo Młyńskie”. Przystanki przy rondach Polsadu i Młyńskim będą podziemne. Łącznie wspólny odcinek to 1625 m, z czego część będzie poprowadzona w tunelu.

Galeria: Tak ma wyglądać podziemny przystanek pod rondem Polsadu, wizualizacje (id: 1297)

Ta zbieżność nie była planowana od początku. Jak zaznaczył Paweł Motyka, zastępca dyrektora kontraktu z firmy Gülermak, koncepcja budowy premetra została zaprezentowana, gdy projekt budowy czwartego etapu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju był już w zaawansowanym stadium i posiadał pierwsze uzgodnienia.

– Wspólny dla obu linii odcinek musieliśmy ponownie przeanalizować, odpowiednio przeprojektować i dostosować do możliwości obsługi wagonów premetra. Projekt wspólnych stacji został zmodyfikowany według naszej autorskiej koncepcji, aby zapewniał bezkolizyjną obsługę ruchu lub umożliwiał ich późniejszą rozbudowę. Perony zlokalizowane na poziomie -1 zostały przedłużone do 65 m – wyjaśnia Motyka

Reklama 

To nie koniec zmian. Po obu stronach wspólnego odcinka zaprojektowano rozjazdy, które w przyszłości pozwolą na rozbudowę linii premetra w kierunku centrum oraz linii tramwajowej w kierunku ul. Strzelców.

– Linia nowego tramwaju zostanie skoordynowana z przebiegiem premetra. Od ronda Barei do ronda Młyńskiego trasy będą miały wspólny przebieg. Szacunki wskazują, że miasto zaoszczędzi na tym projekcie – podkreśla Marcin Hanczakowski, dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa.

ZOBACZ TAKŻE: „Tramwaj w tunelu lepszy niż metro". Niemiecki przykład

Docelowo premetro ma połączyć Wzgórza Krzesławickie z okolicami drogi wylotowej na Olkusz, czyli ul. Jasnogórską.

Reklama

W pierwszym etapie planuje się budowę odcinka między Domem Handlowym „Wanda” a ul. Piastowską. Trasa liczy prawie 10,5 km długości, z czego 5,6 km to tunel pod Śródmieściem i 1,4 km estakada. Zakładany czas przejazdu to ok. 9 minut.

Dokumenty potrzebne do uzyskania decyzji środowiskowej dla pierwszego etapu krakowskiego premetra mają być gotowe w przyszłym roku.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Polityka Prywatności