Nowa linia tramwajowa do Mistrzejowic, która ma być gotowa w 2025 roku, będzie mieć cztery wspólne przystanki z planowaną linią premetra. Ta zbieżność nie była planowana od początku.
Reklama
Chodzi o przystanki „Dobrego Pasterza”, „Rondo Barei”, „Rondo Polsadu” i „Rondo Młyńskie”. Przystanki przy rondach Polsadu i Młyńskim będą podziemne. Łącznie wspólny odcinek to 1625 m, z czego część będzie poprowadzona w tunelu.
Ta zbieżność nie była planowana od początku. Jak zaznaczył Paweł Motyka, zastępca dyrektora kontraktu z firmy Gülermak, koncepcja budowy premetra została zaprezentowana, gdy projekt budowy czwartego etapu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju był już w zaawansowanym stadium i posiadał pierwsze uzgodnienia.
– Wspólny dla obu linii odcinek musieliśmy ponownie przeanalizować, odpowiednio przeprojektować i dostosować do możliwości obsługi wagonów premetra. Projekt wspólnych stacji został zmodyfikowany według naszej autorskiej koncepcji, aby zapewniał bezkolizyjną obsługę ruchu lub umożliwiał ich późniejszą rozbudowę. Perony zlokalizowane na poziomie -1 zostały przedłużone do 65 m – wyjaśnia Motyka
Reklama
To nie koniec zmian. Po obu stronach wspólnego odcinka zaprojektowano rozjazdy, które w przyszłości pozwolą na rozbudowę linii premetra w kierunku centrum oraz linii tramwajowej w kierunku ul. Strzelców.
– Linia nowego tramwaju zostanie skoordynowana z przebiegiem premetra. Od ronda Barei do ronda Młyńskiego trasy będą miały wspólny przebieg. Szacunki wskazują, że miasto zaoszczędzi na tym projekcie – podkreśla Marcin Hanczakowski, dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa.
ZOBACZ TAKŻE: „Tramwaj w tunelu lepszy niż metro". Niemiecki przykład
Docelowo premetro ma połączyć Wzgórza Krzesławickie z okolicami drogi wylotowej na Olkusz, czyli ul. Jasnogórską.
Reklama
W pierwszym etapie planuje się budowę odcinka między Domem Handlowym „Wanda” a ul. Piastowską. Trasa liczy prawie 10,5 km długości, z czego 5,6 km to tunel pod Śródmieściem i 1,4 km estakada. Zakładany czas przejazdu to ok. 9 minut.
Dokumenty potrzebne do uzyskania decyzji środowiskowej dla pierwszego etapu krakowskiego premetra mają być gotowe w przyszłym roku.