W MIEŚCIE

Strefa Czystego Transportu półtora roku później. Kogo nie będą dotyczyć zakazy?

opublikowano: 13 CZERWCA 2022, 14:44autor: TR WZ
Strefa Czystego Transportu półtora roku później. Kogo nie będą dotyczyć zakazy?

Strefa Czystego Transportu (SCT) zostanie wprowadzona w Krakowie później niż pierwotnie zakładano, a wprowadzane etapowo ograniczenia będą łagodniejsze. To wyniki konsultacji społecznych w tej sprawie.

 Reklama

Wyniki konsultacji zaprezentowano dziś w krakowskim magistracie. W założeniu do Strefy Czystego Transportu nie będą mogły wjechać samochody najbardziej zatruwające powietrze.

Obowiązek stworzenia Strefy Czystego Transportu (SCT) wewnątrz drugiej obwodnicy nakłada na miasto Wojewódzki Program Ochrony Powietrza. Najważniejszym celem jest poprawa jakości powietrza i zdrowie mieszkańców.

Mając na uwadze postulaty uczestników konsultacji oraz obecną sytuację ekonomiczną i prognozy dotyczące najbliższej przyszłości,  miasto proponuje przełożyć termin wprowadzenia pierwszych ograniczeń w Strefie na 1 czerwca 2024 r. 

Pierwotnie urzędnicy chcieli, by w obszarze między Alejami Trzech Wieszczów oraz ulicami: Konopnickiej, Kamieńskiego, Powstańców Śląskich, Powstańców Wielkopolskich, Klimeckiego, al. Powstania Warszawskiego i Wita Stwosza, samochody najbardziej zanieczyszczające powietrze nie mogły wjeżdżać od 1 stycznia 2023 roku. 

Reklama

I etap będzie dotyczył wyłącznie pojazdów nowo rejestrowanych od roku 2023. W przypadku pozostałych aut zasady zaczną obowiązywać od 2026 r. W sumie będa trzy etapy wprowadzania zmian.

Docelowo w 2026 r. do Strefy będą mogły wjechać pojazdy z silnikami spełniającymi normę minimum „Euro 4” w przypadku silników benzynowych oraz „Euro 6” w przypadku silników diesla.

Zakaz nie będzie dotyczył pojazdów osób starszych – w wieku co najmniej 70 lat. Obostrzenia nie będą też dotyczyć osób niepełnosprawnych. Bezterminowy wjazd do strefy będą miały również pojazdy historyczne oraz pojazdy specjalne (m.in. kampery, bankowozy, food trucki czy karawany);

 „Zależy nam, by proponowane rozwiązania były akceptowane i doprowadziły do poprawy jakości powietrza w mieście” – podkreśla Zastępca Prezydenta Krakowa Andrzej Kulig.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Polityka Prywatności