Rower miejski w Krakowie ma stać się częścią komunikacji publicznej. Miasto podpisało właśnie umowę na opracowanie szczegółowej analizy, która pomoże w przygotowaniu koncepcji jego rozbudowy i włączenia roweru miejskiego w system komunikacyjny.
Reklama
Dokumenty mają powstać w ciągu maksymalnie 90 dni, a urzędnicy przypominają, że dziś mieszkańcy Krakowa mogą dysponować kilkoma systemami rowerowymi. Pierwszy z nich - LajkBike, to miejska wypożyczalnia rowerów tradycyjnych i elektrycznych, która udostępnia je na czas od 1 do 6 miesięcy.
W ramach tego systemu do dyspozycji krakowian jest 1000 rowerów, z czego połowa to rowery elektryczne, a druga połowa - tradycyjne. LajkBike jeszcze w tym roku zwiększy liczbę swoich jednośladów o 250 sztuk rowerów tradycyjnych i - z uwagi na ogromne zainteresowanie - o 250 sztuk rowerów elektrycznych. Drugi to Park e-Bike – system elektrycznych rowerów, które można wypożyczyć z parkingów P+R. Wypożyczenie i oddanie roweru następuje tego samego dnia, do dyspozycji mieszkańców są 143 rowery.
Szczegółowe informacje o działających wypożyczalniach dostępne są na miejskich stronach internetowych, a nowa analiza ich działania ma na celu ocenę potencjału rozbudowy i integracji tych systemów, a także wskazanie optymalnego modelu ich funkcjonowania w przyszłości. Opracowanie zostanie przeprowadzone w dwóch etapach.
W etapie A będzie to diagnoza i analiza porównawcza, na którą złożą się przegląd obecnych w Krakowie systemów oraz analiza krajowych i zagranicznych modeli roweru publicznego, m.in. Mevo, Veturilo, systemu w Górnośląsko - Zagłębiowskiej Metropolii oraz rozwiązań z miast zachodniej Europy, takich jak Strasburg, gdzie łączy się wynajem długoterminowy z klasyczną wypożyczalnią.
W etapie B powstać mają wariantowe modele dla Krakowa, poprzedzone opracowaniem kilku scenariuszy, obejmujących m.in. systemy stacyjne i bezstacyjne z rowerami tradycyjnymi i elektrycznymi, modele z elektrostacjami lub serwisową wymianą akumulatorów oraz opcję wynajmu długoterminowego, określeniem liczby rowerów, stacji, rozmieszczenia infrastruktury oraz wymagań technicznych dla ładowania pojazdów a także przygotowaniem rekomendowanego modelu jakości usług, analizy kosztów inwestycyjnych i operacyjnych, prognozy przychodów oraz identyfikacji potencjalnego ryzyka.
Temat rozwoju roweru publicznego w Krakowie jest dyskutowany od 2024 roku. Pracuje nad tym Zespół ds. kierunku rozwoju infrastruktury rowerowej, a zwycięzcą zapytania ofertowego pn. „Analiza funkcjonowania i możliwości rozwoju systemu roweru publicznego w Krakowie” jest firma Zespół Doradców Gospodarczych TOR Sp. z o.o. Cena oferty wynosiła niespełna 50 tysięcy zł brutto, najwyższa oferta pochodziła od firmy pn. „DS Consulting Sp. Z o.o.” i kosztowała niespełna 160 tysięcy zł brutto.