Kraków i aglomeracja krakowska potrzebuje nowej drogi, która przejmie tranzyt i ułatwi komunikację pomiędzy miejscowościami ościennymi i dzielnicami miasta. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiła możliwe korytarze dla przyszłej drogi S7, która odciąży niewydolną obecnie DK7. Połączy autostradę z istniejącym odcinkiem S7 za Myślenicami.
Reklama
.
Aktualnie główną trasą między Krakowem a Myślenicami jest droga krajowa nr 7 (tzw. „Zakopianka”). To dwujezdniowa droga klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego), na której występują kolizyjne skrzyżowania, przejścia dla pieszych oraz pojedyncze zjazdy. Obsługuje ona zarówno ruch tranzytowy, jak i lokalny.
Natężenie ruchu na krajowej „siódemce” jest duże i okresowo, zwłaszcza w sezonie wakacyjnym czy ferii zimowych, jest już ona niedrożna. Co więcej, prognozy wskazują, że ruch na tej drodze będzie sukcesywnie wzrastać. Stąd wynika potrzeba budowy drogi szybkiego ruchu, która będzie w stanie zapewnić komfortowe warunki podróżowania i będzie dostosowana do prognozowanych natężeń ruchu pojazdów.
Jak wyjaśnia GDDKiA studium korytarzowe (SK) to wstępny, ale jednocześnie jeden z kluczowych etapów złożonego i skomplikowanego procesu, jakim jest przygotowanie inwestycji drogowej. To właśnie dokumentacja przygotowana na etapie SK pozwala podjąć decyzję o prowadzeniu dalszych prac oraz w jakim dokładnie obszarze projektanci mają wytyczyć możliwe warianty przebiegu drogi.
Reklama
.
GDDKiA podkreśla, że wyznaczone na tak wstępnym etapie rozwiązania to jedynie korytarze, a nie konkretne warianty. Szczegółowe analizy dotyczące precyzyjnego przebiegu inwestycji czy jej wpływu na środowisko będą przeprowadzane w późniejszych czasie. Teraz rozpoczną siędyskusje i konsultacje.
- Chcemy dowiedzieć się, jaki jest społeczny odbiór planowanej przez nas inwestycji i wypracować zgodę, co do głównego kierunku jej realizacji. Chcemy wspólnie wybrać korytarz, który będzie miał szansę późniejszej realizacji - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Sześć korytarzy S7 Kraków - Myślenice
Spośród wstępnych propozycji tras, do dalszych analiz w głównej części SK zostało wytypowanych sześć korytarzy. Dla wszystkich rozpatrywanych rozwiązań założono przekrój dwujezdniowy po trzy pasy ruchu w każdym kierunku.
Nie są to konkretne warianty przyszłej trasy, a jedynie kierunki wskazane do dalszych, rozszerzonych i bardziej szczegółowych badań, które zostaną przeprowadzone w ramach Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Wtedy będą prowadzone kolejne analizy, które pozwolą wskazać optymalny i dokładny przebieg przyszłej inwestycji.
Reklama
.
Każdy z analizowanych korytarzy ma swój początek na autostradzie A4 na odcinku od węzła Kraków Łagiewniki do węzła Kraków Bieżanów. Przyjęto natomiast jeden koniec dla wszystkich korytarzy, tj. w miejscu istniejącego odcinka drogi ekspresowej S7 za Myślenicami.
Korytarz 1 - czerwony, dugość: 23,62 km
Gminy objęte inwestycją: Kraków, Mogilany, Świątniki Górne, Myślenice; Początek korytarza na autostradzie A4 w rejonie węzła Kraków Łagiewniki; Szacowana liczba węzłów: 5; Szacowana liczba tuneli: 3; Szacowany koszt całkowity inwestycji: 4,67 mld zł; Prognoza ruchu: średnio ok. 75 tys. poj./dobę; Szacunkowe wydłużenie S52 (BDI): 3,92 km
Korytarz 2 - niebieski
Długość: 24,56 km; Gminy objęte inwestycją: Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Siepraw, Mogilany, Myślenice; Początek korytarza na autostradzie A4 w rejonie węzła Kraków Wieliczka; Szacowana liczba węzłów: 5; Szacowana liczba tuneli: 5; Szacowany koszt całkowity inwestycji: 6,01 mld zł; Prognoza ruchu: średnio ok. 69 tys. poj./dobę; Szacunkowe wydłużenie S52 (BDI): 3,77 km.
Korytarz 3 - różowy
Długość: 24,31 km; Gminy objęte inwestycją: Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Siepraw, Myślenice; Początek korytarza na autostradzie A4 w rejonie węzła Kraków Wieliczka; Szacowana liczba węzłów: 5; Szacowana liczba tuneli: 5; Szacowany koszt całkowity inwestycji: 6,5 mld zł; Prognoza ruchu: średnio ok. 60 tys. poj./dobę; Szacunkowe wydłużenie S52 (BDI): 8,6 km.
Reklama
.
Korytarz 4 - pomarańczowy
Długość: 26,18 km; Gminy objęte inwestycją: Kraków, Wieliczka, Siepraw, Myślenice; Początek korytarza na autostradzie A4 w rejonie nowego węzła Kraków Tuchowska; Szacowana liczba węzłów: 5; Szacowana liczba tuneli: 5; Szacowany koszt całkowity inwestycji: 6,25 mld zł; Prognoza ruchu: średnio 57 tys. poj./dobę; Szacunkowe wydłużenie S52 (BDI): 10,9 km.
Korytarz 5 - fioletowy
Długość: 28,71 km; Gminy objęte inwestycją: Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Mogilany, Myślenice; Początek korytarza na autostradzie A4 w rejonie nowego węzła Kraków Tuchowska; Szacowana liczba węzłów: 5; Szacowana liczba tuneli: 5; Szacowany koszt całkowity inwestycji: 5,9 mld zł; Prognoza ruchu: średnio 63 tys. poj./dobę; Szacunkowe wydłużenie S52 (BDI): brak.
Reklama
.
Korytarz 6 - brązowy
Długość: 29,13 km; Gminy objęte inwestycją: Kraków, Wieliczka, Dobczyce, Siepraw, Myślenice; Początek korytarza na autostradzie A4 w rejonie węzła Kraków Bieżanów; Szacowana liczba węzłów: 4; Szacowana liczba tuneli: 4: Szacowany koszt całkowity inwestycji: 6,07 mld zł; Prognoza ruchu: średnio 53 tys. poj./dobę; Szacunkowe wydłużenie S52 (BDI): 11,77 km.
Studium korytarzowe potwierdziło zasadność budowy drogi ekspresowej S7 na odcinku Kraków - Myślenice.
Kolejnym krokiem w procesie realizacji inwestycji będzie uszczegółowienie rozwiązań w postaci Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ). Studium wskaże m.in. precyzyjną lokalizację nieruchomości objętych inwestycją i jej oddziaływaniem. Przetarg na wykonanie studium ma być ogloszony w tym roku.