W MIEŚCIE

Będzie zupełnie nowa "ekspresówka" Kraków - Myślenice. Wybrano sześć korytarzy pod nową drogę

opublikowano: 28 STYCZNIA 2022, 09:57autor: RN MP
Będzie zupełnie nowa "ekspresówka" Kraków - Myślenice. Wybrano sześć korytarzy pod nową drogę

Kraków i aglomeracja krakowska potrzebuje nowej drogi, która przejmie tranzyt i ułatwi komunikację pomiędzy miejscowościami ościennymi i dzielnicami miasta. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiła możliwe korytarze dla przyszłej drogi S7, która odciąży niewydolną obecnie DK7. Połączy autostradę z istniejącym odcinkiem S7 za Myślenicami.

Reklama

.

Aktualnie główną trasą między Krakowem a Myślenicami jest droga krajowa nr 7 (tzw. „Zakopianka”). To dwujezdniowa droga klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego), na której występują kolizyjne skrzyżowania, przejścia dla pieszych oraz pojedyncze zjazdy. Obsługuje ona zarówno ruch tranzytowy, jak i lokalny.

Natężenie ruchu na krajowej „siódemce” jest duże i okresowo, zwłaszcza w sezonie wakacyjnym czy ferii zimowych, jest już ona niedrożna. Co więcej, prognozy wskazują, że ruch na tej drodze będzie sukcesywnie wzrastać. Stąd wynika potrzeba budowy drogi szybkiego ruchu, która będzie w stanie zapewnić komfortowe warunki podróżowania i będzie dostosowana do prognozowanych natężeń ruchu pojazdów.

Jak wyjaśnia GDDKiA studium korytarzowe (SK) to wstępny, ale jednocześnie jeden z kluczowych etapów złożonego i skomplikowanego procesu, jakim jest przygotowanie inwestycji drogowej. To właśnie dokumentacja przygotowana na etapie SK pozwala podjąć decyzję o prowadzeniu dalszych prac oraz w jakim dokładnie obszarze projektanci mają wytyczyć możliwe warianty przebiegu drogi.

Reklama

.

GDDKiA podkreśla, że wyznaczone na tak wstępnym etapie rozwiązania to jedynie korytarze, a nie konkretne warianty. Szczegółowe analizy dotyczące precyzyjnego przebiegu inwestycji czy jej wpływu na środowisko będą przeprowadzane w późniejszych czasie. Teraz rozpoczną siędyskusje i konsultacje.

- Chcemy dowiedzieć się, jaki jest społeczny odbiór planowanej przez nas inwestycji i wypracować zgodę, co do głównego kierunku jej realizacji. Chcemy wspólnie wybrać korytarz, który będzie miał szansę późniejszej realizacji - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

REKLAMA

Sześć korytarzy S7 Kraków - Myślenice

Spośród wstępnych propozycji tras, do dalszych analiz w głównej części SK zostało wytypowanych sześć korytarzy. Dla wszystkich rozpatrywanych rozwiązań założono przekrój dwujezdniowy po trzy pasy ruchu w każdym kierunku. 

Nie są to konkretne warianty przyszłej trasy, a jedynie kierunki wskazane do dalszych, rozszerzonych i bardziej szczegółowych badań, które zostaną przeprowadzone w ramach Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Wtedy będą prowadzone kolejne analizy, które pozwolą wskazać optymalny i dokładny przebieg przyszłej inwestycji.

Reklama

.

Każdy z analizowanych korytarzy ma swój początek na autostradzie A4 na odcinku od węzła Kraków Łagiewniki do węzła Kraków Bieżanów. Przyjęto natomiast jeden koniec dla wszystkich korytarzy, tj. w miejscu istniejącego odcinka drogi ekspresowej S7 za Myślenicami.

 Korytarz 1 - czerwony, dugość: 23,62 km

Gminy objęte inwestycją: Kraków, Mogilany, Świątniki Górne, Myślenice; Początek korytarza na autostradzie A4 w rejonie węzła Kraków Łagiewniki;  Szacowana liczba węzłów: 5; Szacowana liczba tuneli: 3; Szacowany koszt całkowity inwestycji: 4,67 mld zł; Prognoza ruchu: średnio ok. 75 tys. poj./dobę; Szacunkowe wydłużenie S52 (BDI): 3,92 km

Korytarz 2 - niebieski

Długość: 24,56 km; Gminy objęte inwestycją: Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Siepraw, Mogilany, Myślenice; Początek korytarza na autostradzie A4 w rejonie węzła Kraków Wieliczka;  Szacowana liczba węzłów: 5;   Szacowana liczba tuneli: 5; Szacowany koszt całkowity inwestycji: 6,01 mld zł; Prognoza ruchu: średnio ok. 69 tys. poj./dobę;  Szacunkowe wydłużenie S52 (BDI): 3,77 km.

 Korytarz 3 - różowy

Długość: 24,31 km;  Gminy objęte inwestycją: Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Siepraw, Myślenice; Początek korytarza na autostradzie A4 w rejonie węzła Kraków Wieliczka; Szacowana liczba węzłów: 5; Szacowana liczba tuneli: 5; Szacowany koszt całkowity inwestycji: 6,5 mld zł; Prognoza ruchu: średnio ok. 60 tys. poj./dobę; Szacunkowe wydłużenie S52 (BDI): 8,6 km.

Reklama

.

 Korytarz 4 - pomarańczowy

Długość: 26,18 km;  Gminy objęte inwestycją: Kraków, Wieliczka, Siepraw, Myślenice; Początek korytarza na autostradzie A4 w rejonie nowego węzła Kraków Tuchowska; Szacowana liczba węzłów: 5; Szacowana liczba tuneli: 5; Szacowany koszt całkowity inwestycji: 6,25 mld zł;  Prognoza ruchu: średnio 57 tys. poj./dobę; Szacunkowe wydłużenie S52 (BDI): 10,9 km.

 Korytarz 5 - fioletowy

Długość: 28,71 km;  Gminy objęte inwestycją: Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Mogilany, Myślenice; Początek korytarza na autostradzie A4 w rejonie nowego węzła Kraków Tuchowska; Szacowana liczba węzłów: 5; Szacowana liczba tuneli: 5; Szacowany koszt całkowity inwestycji: 5,9 mld zł; Prognoza ruchu: średnio 63 tys. poj./dobę; Szacunkowe wydłużenie S52 (BDI): brak.

Reklama

.

 Korytarz 6 - brązowy

Długość: 29,13 km;  Gminy objęte inwestycją: Kraków, Wieliczka, Dobczyce, Siepraw, Myślenice;  Początek korytarza na autostradzie A4 w rejonie węzła Kraków Bieżanów; Szacowana liczba węzłów: 4; Szacowana liczba tuneli: 4: Szacowany koszt całkowity inwestycji: 6,07 mld zł; Prognoza ruchu: średnio 53 tys. poj./dobę; Szacunkowe wydłużenie S52 (BDI): 11,77 km.

Studium korytarzowe potwierdziło zasadność budowy drogi ekspresowej S7 na odcinku Kraków - Myślenice.

Kolejnym krokiem w procesie realizacji inwestycji będzie uszczegółowienie rozwiązań w postaci  Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ). Studium wskaże m.in. precyzyjną lokalizację nieruchomości objętych inwestycją i jej oddziaływaniem. Przetarg na wykonanie studium ma być ogloszony w tym roku.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Polityka Prywatności