W MIEŚCIE

Kupione od Niemców, przeszły metamorfozę. Ostatni taki tramwaj...

opublikowano: 22 GRUDNIA 2021, 15:29autor: Maria Zawadzka
Kupione od Niemców, przeszły metamorfozę. Ostatni taki tramwaj...

Krakowskie MPK kupiło te używane tramwaje od Niemców dwanaście lat temu. Kilka lat później rozpoczęto ich modernizację. Teraz zakończył się projekt, dzięki któremu wszystkie posiadane przez MPK SA dwukierunkowe wagony typu GT8 mają już niską podłogę i klimatyzację. Ostatni zmodernizowany tramwaj tego typu wyjechał na trasę.

Reklama

.

Wagony GT8 rozpoczęły pracę na krakowskich ulicach jesienią 2009 roku. Mają długość ponad 26 m i ważą niemal 50 ton. Jednocześnie mogą przewieźć prawie 200 pasażerów.

Zostały zbudowane przez firmę Duewag dla przedsiębiorstwa Rheinbahn z Düsseldorfu, a po latach pracy zostały odkupione przez MPK SA w Krakowie, a następie zdecydowano się na ich modernizację. Pierwszą próbę unowocześnienia podjęto w 2014 roku, a od 2017 roku systematycznie, według przyjętego schematu, dostosowywano je do oczekiwań pasażerów, w tym tych z ograniczoną mobilnością.

ZOBACZ TAKŻE. Z archiwum - Niemiec płakał jak sprzedawał:

 Reklama

.

W środku pojawiła się klimatyzacja, nowe siedzenia ze specjalną tapicerką, monitoring, a na podłodze antypoślizgowa wykładzina. Z myślą o osobach niepełnosprawnych, starszych oraz rodzicach podróżujących z dziecięcymi wózkami w środku wagonów został wstawiony element niskiej podłogi ułatwiający im wsiadanie i wysiadanie.

Dla osób poruszających się na wózkach zamontowano tam także specjalną platformę. Dla niewidomych i słabowidzących został wprowadzony nowoczesny system informacji pasażerskiej z tablicami wyświetlającymi trasę przejazdu oraz z systemem głosowego zapowiadania przystanków.

Zmienił się także wygląd zewnętrzny tego tramwaju. Zachowana została natomiast funkcja dwukierunkowej jazdy, która może być wykorzystywana podczas remontów lub budowy nowych torowisk, gdy nie ma możliwości dojazdu do pętli.

 Reklama

.
Obecnie ponad 77 proc. całej floty to wagony z niską podłogą, a prawie 60 proc. posiada klimatyzację.

Galeria: MPK zakończyło modernizację wagonów GT8, fot. Marek Lasyk (id: 1365)

Do wymiany pozostało już tylko 45 wagonów E1, 36 wagonów c3 oraz 25 pociągów złożonych z wagonów 105Na, które są wysokopodłogowe. W dużej części te wagony zostaną wycofane po zakończeniu dostaw 60 nowych Lajkoników w latach 2022- 2023.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Polityka Prywatności