Zakończyła się modernizacja stacji kolejowej Kraków Bonarka. Od piątku znów zatrzymują się przy niej pociągi. Do dyspozycji pasażerów są dwa nowoczesne perony oraz kładka, która ułatwi komunikację w tej części miasta. Stacja to część linii kolejowej łączącej Kraków z sąsiednią Skawiną. Inwestycja usprawni rozwój kolei aglomeracyjnej w stolicy Małopolski.
Reklama
Zmodernizowana stacja Kraków Bonarka jest tak przygotowana, by łatwo korzystać z niej mogli wszyscy podróżni, również osoby o ograniczonej możliwości poruszania się. Wykonawcy wybudowali dwa perony (200 i 300 metrów długości). Platformy są większe i wyższe od dotychczasowych. Wyposażono je w ścieżki naprowadzające i nawierzchnie o zróżnicowanej strukturze. Na stacji pojawiły się też oznaczenia w alfabecie Braille’a.
Nowością jest kładka, która łączy perony z położonymi po obu stronach torów ul. Puszkarską i ul. Tischnera. Kładka jest w pełni zadaszona i wyposażona w windy i klatki schodowe. Konstrukcja jest szersza od podobnych tego typu obiektów. W przyszłości, po wykonaniu przez lokalny samorząd następnego etapu prac, obiekt będzie przedłużony do ul. Łagiewnickiej, a budowa najazdów pozwoli korzystać z niego również rowerzystom.
Reklama
Na peronach zamontowano wiaty, ławki i tablice informacyjne. Różnią się one od standardowych elementów małej architektury, spotykanych na podobnych stacjach. Są stylizowane i malowane w kolorze antracytowym, podobnie jak latarnie i bariery ochronne. Stacja wpisana jest do rejestru zabytków, a jej współczesne wyposażenie ma przypominać o historii tego miejsca – pierwsze pociągi pojawiły się tutaj w 1884 roku, gdy otwarto Galicyjską Kolej Transwersalną.
Kraków Bonarka będzie pełnić ważną rolę w rozwoju Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. W kilka minut dojedziemy z niej do centrum miasta, a w kilkanaście do Skawiny. Oprócz tego zatrzymywać się na niej będą pociągi do Zakopanego, Bielska-Białej, Wadowic i Oświęcimia.
Reklama
Modernizacja krakowskiej Bonarki to element przebudowy linii kolejowej 94, na odcinku od Krakowa Płaszowa do Podborów Skawińskich. W ramach wartej przeszło 250 mln zł inwestycji, finansowanej ze środków budżetowych, powstały m.in. dwa nowe przystanki – Kraków Opatkowice i Skawina Jagielnia.
Nowe oblicze zyskały również stacje w Skawinie i Podborach Skawińskich, oraz przystanki Skawina Zachodnia i Kraków Sidzina.