PKP Intercity ogłosiło przetarg na 38 siedmiowagonowych składów piętrowych typu push-pull,. Pojazdy mają być dostosowane do prędkości 200 km/h. Pociągi będą obsługiwać m.in. trasę Kraków-Katowice.
Reklama
Piętrowe składy wagonowe będą nowością we flocie PKP Imtercity.
- Pozwolą nam na sprawną obsługę pasażerów, którzy podróżują między największymi polskimi aglomeracjami, dojeżdżając m.in. do pracy czy szkoły. Pociągi zestawione z piętrowych wagonów planowane są do obsługi połączeń międzyaglomeracyjnych, takich jak np. Warszawa – Łódź czy Kraków – Katowice.
Przygotowujemy się na stały wzrost liczby podróżnych a taki pociąg pozwoli na komfortowe przewiezienie kilkuset pasażerów jednocześnie. Możliwości techniczne pojazdów będą dostosowane do zmodernizowanych linii kolejowych, co pozwoli na podróże z prędkością nawet 200 km/h - mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.
Podróż między stolicami Śląska i Małopolski trwa dziś około 70 minut, ale czas ten ma się jeszcze skrócić. Docelowa prędkość na tej linii – 160 km/godz. – ma zostać osiągnięta w tym roku, a pociągi z Krakowa do Katowic przejadą w 45 minut.
Reklama
Dzięki inwestycjom kolejowym komfort podróży będzie jeszcze większy, a kolej stanie się zdecydowanie bardziej konkurencyjna dla drogiej autostrady A4. Rozstrzygnięcie postępowania przetargowego wstępnie planowane jest na pierwszy kwartał przyszłego roku.
W ramach strategii „PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku Spółka zainwestuje 19 mld zł w nowoczesny tabor. Poza zakupem piętrowych składów wagonowych typu push-pull, plany obejmują inwestycje w wagony, nowoczesne lokomotywy, a także elektryczne zespoły trakcyjne.
"Potężne inwestycje w nowoczesne pojazdy będą napędzać dalszy rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego, wpisującego się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu" - zapewnia przewoźnik.
Reklama
W efekcie flotę przewoźnika zasilą nowe elektryczne pojazdy o znacznie mniejszej emisji CO2, a odpowiednia liczba i jakość taboru dostosowanego do zmodernizowanych linii kolejowych pozwoli na stworzenie spójnej sieci transportowej dla całego kraju. W 2030 roku cały tabor przewoźnika będzie nowy lub zmodernizowany. PKP Intercity planuje stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu.