PKP PLK przekaże miastu tereny pod budowanymi estakadami kolejowymi. W piątek zostanie podpisana umowa i od razu ruszą tam prace przy budowie zielonego terenu rekreacyjnego - poinformował w internetowym wywiadzie prezydent miasta prof. Jacek Majchrowski.
Reklama
Podpisywana w piątek umowa dotyczy wydzierżawienia miastu pierwszego odcinka wzdłuż ulicy Blich, od Kopernika do Grzegórzeckiej. Jak zapewnił prezydent Majchrowski od razu ruszą prace związane z zagospodarowaniem tego terenu. Powstanie tam piękny, zielony teren rekreacyjny.
Realizowana będzie koncepcja przygotowywana przez Zarząd Zieleni Miejskiej, która obejmuje wszystkie postulaty wskazane przez mieszkańców podczas konsultacji społecznych. W efekcie powstanie nowa przestrzeń publiczna o zróżnicowanych funkcjach: zabawowej, wypoczynkowej, usługowej oraz sportowej.
Będzie skatepark, place zabaw, drzewa, altany, miejsca do leżakowania i plac z food truckami.
Reklama
Docelowo ścieżka spacerowa i droga rowerowa skomunikują centrum miasta z Bulwarami.Tam z kolei połączą się z kładką pieszo-rowerową, która za ok. 70 mln zł ma być dobudowana do mostu kolejowego nad Wisłą. W tej sprawie jest już porozumienie.
Ułatwiona będzie także komunikacja pomiędzy, rozdzielonymi dawnym nasypem, dzielnicami: Stare Miasto oraz Grzegórzki.
Z uwagi na postulaty mieszkańców zgłaszane podczas konsultacji społecznych oraz znaczne doświetlenie światłem słonecznym tego obszaru założono możliwie maksymalne zwiększenie powierzchni biologicznie czynnej poprzez sadzenie drzew, krzewów, traw ozdobnych i bylin. Jest to szczególnie istotne ze względu na niewielki odsetek terenów zieleni w mocno zurbanizowanym centrum miasta.
Reklama
Zostanie posadzonych około 200 drzew, 47 tys. krzewów, 22 tys. bylin, powstanie 1160 metrów kwadratowych łąki kwietnej. Ze względu na teren (miejsce pod estakadami) zostaną zastosowane systemy nawadniania roślin zapewniające im optymalne warunki wzrostu i rozwoju.
Przebudowa 800-metrowego nasypu kolejowego pomiędzy ul. Kopernika i Miodową, który przez prawie 160 lat dzielił Kraków, to jeden z elementów modernizacji linii E30. Remont torów ruszył w 2016 r. Łącznie opiewa na ponad 966 mln zł i obejmuje 19,6-kilometrowy odcinek między Dworcem Towarowym a Rudzicami (Podłężem).
Reklama
Debata nad przyszłością terenów uwolnionych pod estakadami trwa od kilku lat. Zaangażowali się w nią mieszkańcy, aktywiści, architekci i urbaniści. Już trzy lata temu podobną koncepcję zapoponowali studenci Politechniki Krakowskiej.