To dyrygentka, której nazwisko koniecznie trzeba zapamiętać! Krakowianka Anna Sułkowska – Migoń ma szansę stać się pierwszą kobiecą batutą w Polsce, jak kiedyś Agnieszka Duczmal. Ta młoda, niezwykle utalentowana dyrygentka została nominowana do Paszportów "Polityki" w kategorii muzyka poważna. To kolejne prestiżowe wyróżnienie.
Reklama
Wyróżnia się wrażliwością, szczerością oraz błyskotliwym talentem. Swoje uznanie dla niej wyrazili melomani w otwartym głosowaniu. Anna Sułkowska – Migoń odebrała niedawno nagrodę Koryfeusza Muzyki Polskiej w kategorii Odkrycie roku.
Jest ona przyznawana od 2011 roku przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca – najważniejszą instytucję Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w branży muzyki klasycznej. Kolegium Elektorów ogłasza laureatów „Koryfeuszy” w kategoriach: Osobowość roku, Wydarzenie roku i Nagroda honorowa
„La Maestra” czyli najlepsza wśród dyrygentek
Mistrzowskie umiejętności Anny Sułkowskiej-Migoń doceniło także już początkiem tego roku jury międzynarodowego konkursu dla Kobiet Dyrygentek „La Maesta” w Paryżu, w którym zajęła I miejsce.
Do konkursu, spośród ponad 200 zgłoszeń, zakwalifikowano 14 kandydatek, w tym dwie z Polski. Przewodniczącą tegorocznego jury była Deborah Borda – pierwsza w historii kobieta – dyrektorka New York Philharmonic.
Reklama
„La Maestra” to wydarzenie organizowane przez Filharmonię Paryską oraz Paris Mozart Orchestra. W jego ramach odbywają się warsztaty z udziałem największych autorytetów świata muzyki oraz konkurs dyrygencki dla kobiet. Ma on na celu promocję wybitnych kobiet-dyrygentek.
Kariera dyrygencka w Polsce i za granicą
To prestiżowe międzynarodowe wyróżnienie zaowocowało nowymi propozycjami współpracy zarówno w Polsce jak i za granicą.
Młoda krakowska dyrygentka w najbliższym sezonie artystycznym (2022/23) poprowadzi m.in. trasę koncertową Paris Mozart Orchestra (Francja, Belgia) oraz Orqestra de La Comunitat Valenciana (Hiszpania), koncerty z Southbank Sinfonia w Londynie, Oregon Bach Festival (USA), Dresdner Philharmonie, Orchestre de Chambre de Paris, Filharmonią Narodową w Warszawie, Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu czy Filharmonią Krakowską.
„Anna ma szansę stać się pierwsza batutą w Polsce. Tak jak kiedyś przed laty Agnieszka Duczmal.” – prognozuje dr Łukasz Mikołaj Mateja, organista i teoretyk muzyki, który od początku śledzi rozwój kariery Anny Sułkowskiej-Migoń i jest przekonany o jej dalszym, spektakularnym w tej dziedzinie sztuki rozwoju.
Teraz została nominowana do Paszportów "Polityki" w kategorii muzyka poważna "za tegoroczne sukcesy, ale też za samorozwój, który ją do tego doprowadził – od skrzypiec, przez altówkę, sukcesy w kameralistyce, po dyrygenturę. Ujmująca i wymagająca podkreślenia jest działalność społeczna artystki na rzecz dzieci" - czytamy w uzasadnieniu nominacji.
Reklama
Wszystko zaczęło się w rodzinie
Artystka rozpoczęła sztukę dyrygencką pod okiem swojego ojca profesora Piotra Sułkowskiego (obecnie dyrektora Opery Krakowskiej), szlifowała ją także podczas projektów asystenckich między innymi u Jerzego Maksymiuka i Antoniego Wita.
Anna Sułkowska Migoń jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie na dwóch kierunkach: dyrygentura symfoniczna oraz dyrygentura chóralna.