W ŻYCIU

Dlaczego epidemia przebiega u nas dość łagodnie? Naukowcy bliscy odpowiedzi

opublikowano: 8 LIPCA 2020, 11:54autor: Maria Zawadzka
Dlaczego epidemia przebiega u nas dość łagodnie? Naukowcy bliscy odpowiedzi

Liczba nowych zakażeń i zgonów z powodu COVID-19 utrzymuje się wciąż na tym samym poziomie. Generalnie jednak w Polsce i  wielu innych krajach w naszym regionie epidemia przebiega o wiele łagodniej niż w USA, Włoszech, Belgii czy Hiszpanii. Naukowcy są bliscy odpowiedzi na pytanie dlaczego tak się dzieje.

Kolejne ofiary śmiertelne, najmłodsza miała 42 lata

Zacznijmy od najnowszych statystyk: w kraju mamy 277 nowych, zdiagnozowanych zakażeń, zmarło kolejnych piętnaście osób, najmłodsza ofiara miała 42 lata, najstarsza 83. W sumie od początku epidemii zdiagnozowano 36 689 przypadków, zmarły 1 542 osoby.

Znowu zakażenie na weselu

W Małopolsce badania laboratoryjne potwierdziły zakażenie koronawirusem SARS-CoV-2 u kolejnych 28 osób. To 13 kobiet i 15 mężczyzn, od 5 do 77 lat, z Krakowa (1 osoba), Nowego Sącza (2), pow. nowosądeckiego (15), limanowskiego (6), nowotarskiego (2), wielickiego (1) i krakowskiego (1). Aktualnie 1 osoba jest hospitalizowana, a pozostałe przebywają w izolacji. Obecnie w Małopolsce zakażenie koronawirusem zostało potwierdzone u 1912 osób.

14 przypadków z powiatu nowosądeckiego dotyczy weselników z gminy Podegrodzie.

Przybyło też 14 nowych ozdrowieńców, w regionie jest ich już 1324.

Dlaczego w jednych krajach epidemia przebiega łagodniej?

Międzynarodowy zespół naukowców, wśród których są również Polacy, próbują odpowiedzieć na to pytanie. Coraz więcej przemawia na związku  między genami a koronawirusem i COVID-19.

Najnowsze wyniki badań wskazują, że to geny zlokalizowane w trzecim chromosomie człowieka mogą mieć kluczowe znaczenie w określeniu, dlaczego ludzie różnie reagują na zakażenie SARS-COV-2 i inaczej przechodzą chorobę wywołaną koronawirusem. To wnioski z pierwszych na świecie wyników analiz dotyczących COVID-19, opartych o wielkoskalowe badania całego ludzkiego genomu, które zostały opublikowane w prestiżowym czasopiśmie New England Journal of Medicine.

Badania zostały przeprowadzone w ramach międzynarodowego projektu badawczego, w którego prace zaangażowana jest polska badaczka dr Karolina Chwiałkowska, biotechnolog z Centrum Bioinformatyki i Analizy Danych Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku..

Kluczowe w skali światowej badania mające na celu odkrycie predyspozycji genetycznych do zakażenia koronawirusem SARS-COV-2 i do ciężkiego przebiegu choroby COVID-19 są prowadzone w ramach międzynarodowego konsorcjum naukowego o nazwie „COVID-19 Host Genetics Initiative (HGI)”. Kilkaset ośrodków naukowych, firm biotechnologicznych oraz biobanków współpracuje, by odkryć wspomniane zależności. .

Polska badaczka współautorką ważnego odkrycia

Dr Karolina Chwiałkowska prowadziła prace w grupie specjalistów, którzy wytypowali pierwsze geny mogące mieć związek z ciężkim przebiegiem COVID-19. Jak twierdzi, w sukcesie pomogła przyjęta formuła współpracy w międzynarodowym projekcie.

Pierwsze istotne wyniki uzyskane przez badaczy, zostały upublicznione w połowie maja. Skierowały one uwagę naukowców, w tym dr Chiwałkowskiej, na konkretny rejon jednego z 23 chromosomów człowieka.

- Mówiąc precyzyjniej, chodzi o geny zlokalizowane w tzw. krótkim ramieniu chromosomu 3. Opublikowane w New England Journal of Medicine wyniki analiz obejmowały badania na grupie 2000 osób zakażonych w Hiszpanii i Włoszech. Przeprowadzone wielkoskalowe analizy genomiczne potwierdziły istnienie zależności pomiędzy zmiennością genetyczną w tym rejonie genomu człowieka oraz ciężkim przebiegiem COVID-19 – podkreśla dr Karolina Chwiałkowska.