Amerykańskie National Museum of the United States Air Force przekazało Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie dwumiejscowy, naddźwiękowy samolot myśliwsko-bombowy dalekiego zasięgu McDonnell Douglas F-4 Phantom II. To wyjątkowy eksponat, a jego transport do Krakowa był nie lada wyzwaniem.
Reklama
Sprowadzony do krakowskiego muzeum Phantom od lat stanowił część ekspozycji Deutsches Museum Flugwerft Schleissheim. Dzięki porozumieniu z amerykańską instytucją krakowskie Muzeum otrzymało propozycję przeniesienia samolotu z Niemiec do Polski.
Przewiezienie tak dużego obiektu pomiędzy stanowiło ogromne wyzwanie, nawet bez silników Phantom waży 9 ton. Konieczne było wynajęcie lawety niskopodłogowej, opracowanie trasy w najdrobniejszych szczegółach, zaprojektowanie konstrukcji podtrzymującej niektóre z elementów samolotu.
Trzeba było rozmontować Phantoma na mniejsze części i zabezpieczyć je przed transportem. Największym wyzwaniem było oddzielenie centropłata od kadłuba samolotu oraz stworzenie konstrukcji podtrzymującej centropłat na lawecie.
Nowy nabytek krakowskiego Muzeum to McDonnell Douglas F-4E-34-MC Phantom II, nr seryjny 67-0260, wyprodukowany w 1967 r. To wczesny egzemplarz wersji F-4E. Został wycofany z użycia w 1992 r. i służył jako płatowiec ćwiczebny do nauki naprawy uszkodzeń bojowych w bazie Spangdahlem w Niemczech.
Uroczyste wprowadzenie na ekspozycję nastąpi wiosną tego roku.
McDonnell Douglas F-4 Phantom II to jeden z najbardziej rozpowszechnionych samolotów bojowych w krajach będących sojusznikami USA i równocześnie symbol Zimnej Wojny. Ten dwumiejscowy, dwusilnikowy, odrzutowy, naddźwiękowy i wielozadaniowy samolot został opracowany na zamówienie US Navy w latach 50. jako pokładowy myśliwiec przechwytujący obrony floty.
Reklama
Ten dwumiejscowy, dwusilnikowy, odrzutowy, naddźwiękowy i wielozadaniowy samolot został opracowany na zamówienie US Navy w latach 50. jako pokładowy myśliwiec przechwytujący obrony floty.
„Phantomy” należące do 3 rodzajów sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych – US Air Force, US Navy i US Marine Corps były także najliczniej występującymi amerykańskimi samolotami bojowymi podczas wojny w Wietnamie.
Wykonywały zadania myśliwskie, uderzeniowe i rozpoznawcze, operując z baz lądowych w Wietnamie Południowym i Tajlandii oraz z lotniskowców pływających po Zatoce Tonkińskiej. „Phantomy” lotnictwa izraelskiego brały udział w wojnach z Egiptem i Syrią w latach 70. i 80., a należące do lotnictwa Iranu – w wojnie iracko – irańskiej w latach 1980-1988.