W lipcu ubiegłego roku przeszedł udar, był w ciężkim stanie, ale na szczęście wyszedł z tego i teraz Jerzy Stuhr przygotował kolejną premierę w operze. 12 marca zobaczymy nową inscenizację jednego z najważniejszych dzieł operowych Wolfganga Amadeusza Mozarta – „Cosi fan tutte". To trzecia realizacja Jerzego Stuhra dla Opery Krakowskiej.
Reklama
„Così fan tutte" to z jednej strony klasyczna opera buffa, opowiadająca o niedoskonałości stosunków damsko-męskich, rozpiętych między ideą miłości a pokusami cielesnymi. Z drugiej strony doprawiona jest ona gorzką prawdą o ludzkiej naturze. Libretto napisał Lorenzo da Ponte, autor tekstów powstałych wcześniej oper „Wesele Figara" i „Don Giovanni".
Temat, oparty podobno na prawdziwych wydarzeniach, podsunął kompozytorowi sam cesarz Józef II, na którego zamówienie powstało dzieło. Kluczowym elementem libretta jest zamiana partnerów między parami kochanków i wystawienie na próbę wierności kobiet przez mężczyzn w imię zakładu, że „tak czynią wszystkie" („cosi fan tutte").
Spektakl wyreżyserował Jerzy Stuhr – aktor, reżyser i pedagog, znawca kultury i języka włoskiego. To trzecia realizacja tego twórcy dla sceny Opery Krakowskiej, po gorąco przyjętych i nagradzanych „Don Pasquale" i „Cyruliku sewilskim".
W lipcu ub. roku Jerzy Stuhr doznał udaru mózgu i trafił do Szpitala Uniwersyteckiego. Stan był cięzki, ale fachowa pomoc przyszła na czas. Po ponad dwóch tygodniach opuścił szpital i stosunkowo szybko wrócił do zdrowia i... pracy.
Reklama
- „Così fan tutte" podejmuje temat moralności, uważnie przygląda się ludzkiej naturze. Mówi o tolerancji, o wybaczeniu, podejmuje także bardzo współczesny temat ludzi, którzy dla własnych korzyści bawią się innymi. Wszystko zaczyna się bardzo niewinnie, żartobliwie, po czym, jak w „Onych" Witkacego, niefrasobliwa zabawa staje się czymś niezwykle poważnym – mówi reżyser.
W głównych rolach usłyszymy solistów Opery Krakowskiej: Katarzynę Oleś-Blacha, Iwonę Sochę (Fiordiligi), Agnieszkę Cząstkę-Niezgódkę, Monikę Korybalską (Dorabella), Paulę Maciołek (Despina), Michała Kutnika, Adama Szerszenia (Guglielmo), Jarosława Bieleckiego, Adama Sobierajskiego (Ferrando), Sebastiana Marszałowicza (Don Alfonso), a także zaproszonych do współpracy artystów: Agnieszkę Adamczyk (Fiordiligi), Zuzannę Caban (Despina), Adriana Domareckiego (Ferrando) i Roberta Gierlacha (Don Alfonso).
Reklama
Za scenografię odpowiada Natalia Kitamikado, kostiumy - Maria Balcerek, ruch sceniczny - Gabriela Kubacka, solistka baletu Opery Krakowskiej, z kolei za reżyserię światła - Dariusz Pawelec.