30 maja 2019 roku na krakowskich Błoniach uczniowie i studenci ustawią się tak, by utworzyć ósmą iterację trójkąta Sierpińskiego. Znaczy to, że stworzą układ zbudowany z 81 mniejszych trójkątów powstałych z 81 osób ustawionych w czwartą iterację trójkąta Sierpińskiego. W sumie w wydarzeniu udział weźmie 6561 osób.
W ten sposób chcą uczcić setną rocznicę powstania w Krakowie Polskiego Towarzystwa Matematycznego. To właśnie ta rocznica sprawiła, że w strukturach krakowskiego oddziału PTM narodził się niezwykły pomysł o ustawieniu żywego fraktala na Błoniach Krakowskich. Będzie to Trójkąt Sierpińskiego utworzony przez 6561 uczniów z 81 małopolskich szkół.
W szkołach, które biorą udział w układaniu fraktala, Nauczyciele otrzymali już materiały pozwalające dowiedzieć się, czym jest fraktal, jak powstają kolejne iteracje, jak zwiększa się liczba trójkątów pustych i pełnych wraz z „rozrastaniem się” fraktala.
Te szkolne ćwiczenia mają nauczyć Uczestników wydarzenia, jak powstaje czwarta iteracja trójkąta Sierpińskiego. Jednak istoty rozrastania przez „samopodobieństwo” doświadczą najbardziej, przychodząc na Błonia, gdzie pozycję zarezerwowaną w układzie szkolnym dla jednego ucznia, zajmie cała szkoła (81 osób).
Doświadczenie udziału w budowaniu fraktala dla wielu z nich stanie się ważną inspiracją w przemyśleniach dotyczących struktury świata, pojęć, niezwykłej regularności i piękna ukrytego w surowych strukturach matematyki. Zdjęcia z dronów, które otrzymają wszyscy Uczestnicy projektu pozwolą zachować na długo wspomnienia z tego dnia.
Tę niezwykłą inicjatywę wspiera Szkoła Matematyki Alfa. Przygotowany i wykonany przez jej zespół projekt skweru z „żywym” Trójkątem Sierpińskiego przyciąga wzrok przechodniów na ulicy Karmelickiej.
Głównym celem podjętych działań jest zwrócenie uwagi na jedno z ciekawszych, a mało znanych, matematycznych zagadnień – na zagadnienie fraktali i jego związek z polską historią matematyki. Celem przedsięwzięcia jest upowszechnianie treści matematycznych, co pozwoli uczniom uwierzyć w to, że matematyka może być nie tylko życzliwa, ale i fascynująca.