W OPINII

Małgorzata Jantos: Krótki przewodnik po e-Krakowie

opublikowano: 4 MARCA 2020, 12:00autor: Małgorzata Jantos
Małgorzata Jantos: Krótki przewodnik po e-Krakowie

W wielu miejscach na świecie ludzie przestają wystawać w kolejkach w urzędach, ponieważ załatwiają swoje sprawy przez Internet. Powstaje pytanie: czy Kraków jest tym zainteresowany, w jakim zakresie już jest otwarty i czy będzie w niedalekiej przyszłości przygotowany na radykalne ograniczenie spraw, załatwianych bezpośrednio w urzędach.

Reklama

W Polsce w 2019 roku wysłano 44 miliony elektronicznych pism do urzędów. Załatwianie spraw odbywało się poprzez Elektroniczną Platformę Usług Administracyjnych (ePUAP). Na tejże platformie istnieje katalog spraw możliwych do załatwienia przez Internet. Może z niej skorzystać każdy, kto posiada PESEL, ma założone konto na platformie i jest w stanie potwierdzić swoja tożsamość online. A jak można to zrobić? Trzeba mieć elektroniczny certyfikat kwalifikowany lub profil zaufany. Pierwsza z opcji jest płatna – zestaw wydaje Krajowa Izba Rozliczeniowa i raczej jest to opcja dla przedsiębiorstw, druga zaś, bezpłatna, to możliwość podpisywania dokumentów za pomocą profilu zaufanego.

Jak się go zdobywa?

Należy zarejestrować się na stronie www.pz.gov.pl, wypełnić wniosek i potwierdzić dane. Profil zostanie załatwiony wtedy, kiedy mamy konto w jednym z dziesięciu banków udostępniających tę usługę. Mnie się udało załatwić sprawę i profil mam. Dzięki temu można, siedząc przed komputerem, załatwić sobie wiele spraw, oczywiście pod warunkiem, że urząd, do którego chcemy się zwrócić, taką usługę posiada.

W ten sposób już w tej chwili można wyrobić dowód osobisty, zgłosić urodzenie dziecka, złożyć wniosek o 500+, dopisać się do listy wyborców, zarejestrować się, jako osoba bezrobotna, pobrać zaświadczenie o niekaralności, zamknąć lub zawiesić działalność gospodarczą, czy też zwrócić się o interpretację podatkową do urzędu skarbowego.

Od 2019 roku mieszkańcy mogą się ubiegać o wydawanie e-dowodu osobistego z wbudowanym chipem. Można za pomocą tego dowodu logować się do ePUAPu i podpisywać dokumenty.

Platformę ePUAP uruchomiono 2008 roku.

Zaufanie obywateli do profilu zaufanego jest jednak dość ograniczone, ponieważ w Polsce wciąż niewiele osób potrafi i chce z tej możliwości skorzystać.

Jak przeczytałam, ale jeszcze nie korzystałam, osoby posiadające profil zaufany mogą się zalogować do Internetowego Konta Pacjenta, serwisu dostępnego na stronie www.pacjent.gov.pl  Mają tam się znajdować historie wizyt lekarskich, informacje o dawkowaniu lekarstw, czy elektroniczne skierowania na badania. Od stycznia można też tą drogą otrzymywać e-recepty. Po wizycie u lekarza pacjent otrzymuje informacyjny wydruk, sms z kodem odbioru lub informację drogą e-mailową.

Od października 2018 roku już nie musimy pamiętać o zabieraniu ze sobą dowodu rejestracyjnego samochodu i polisy OC, policjanci mogą sprawdzić dane w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK). Za kilka miesięcy zbyteczne będzie posiadanie przy sobie prawa jazdy.

W 2019 roku wprowadzona została usługa „Twój e-PIT” (urzędy skarbowe przygotowują roczne zeznania podatkowe za rok 2018, a podatnik musiał jedynie to zaakceptować w Internecie).

Propozycji e-urzędu jest wiele i wydawać by się mogło, że wreszcie mamy za sobą wystawanie w wielogodzinnych kolejkach. Jednak w dalszym ciągu są sprawy, których nie da się załatwić drogą e-mailową.

Polska pod względem stopnia rozwoju e-administracji znalazła się na 42 miejscu wśród 193 krajów członkowskich ONZ. Poziom rozwoju e-administracji oceniany jest według opracowanego przez ONZ indeksu EGDI (E-Government Development Index). W grupie krajów europejskich o wysokim EGDI wyprzedza nas Litwa, Łotwa, Grecja, Portugalia, Węgry, Malta i Słowenia.

Najwyższa Izba Kontroli opublikowała w 2014 roku raport z kontroli urzędów, z którego wynika, że polska administracja publiczna, mimo postępującej cyfryzacji, jest wciąż bardziej papierowa niż cyfrowa.

Jak mówią specjaliści: w e-administracji chodzi nie tyle o zinformatyzowanie, ile o budowanie relacji z otoczeniem (petenci, przedsiębiorcy, obywatele) z wykorzystaniem nowych technologii informacyjnych, komunikacyjnych. Istotną cechą jest powszechna dostępność załatwiania spraw 24 godziny na dobę.

Większość z nas korzysta z bankowych przelewów. Już nawet starsi obywatele docenili wygodę tych procedur. Pora więc wejść z odwagą i determinacją w inne obszary, które nam oferuje przyszłość zinformatyzowanego świata. Chyba już nie mamy innego wyjścia.

Reklama

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Polityka Prywatności