Urzędnicy przypominają, że mieszkańcy, chcący załatwić swoje sprawy, mogą skorzystać z elektronicznej rejestracji do kolejki. Dzięki niej można wcześniej zaplanować i umówić swoją wizytę w urzędzie.
Reklama
Dzięki internetowej rezerwacji wizyt można się umówić w sprawach takich jak złożenie wniosku o nowy dowód osobisty lub podania o zasiłek rodzinny, zarejestrowanie pojazdu i konsultacje dla przedsiębiorców. Urząd stworzył w tym celu specjalną stronę: “umawianie wizyt” i zapewnia, że korzystanie z niej pozwala na załatwianie spraw bez stresu i zaoszczędzenie czasu. “Elektroniczna rejestracja do kolejki Urzędu Miasta Krakowa umożliwia załatwienie spraw w Krakowskim Centrum Świadczeń, Urzędzie Stanu Cywilnego, Wydziale Ewidencji Pojazdów i Kierowców, Wydziale Spraw Administracyjnych i Wydziale ds. Przedsiębiorczości i Innowacji” - wylicza miejska strona internetowa i przypomina, czym zajmują się te wydziały i miejskie jednostki.
Krakowskie Centrum Świadczeń wspiera rodziny i dzieci. Ze względu na znaczną liczbę mieszkańców, składających wnioski osobiście oraz w celu zapewnienia sprawnej obsługi, w KCŚ od 2016 roku działa Centralny System Kolejkowy. Bilety z numerem można pobrać bezpośrednio po przyjściu do urzędu. Usługi KCŚ podzielone są na dwie kategorie - karty i świadczenia: Kartę Dużej Rodziny, Krakowską Kartę Rodzinną oraz Kartę Krakowską oraz zasiłki rodzinne, dodatki mieszkaniowe, fundusz alimentacyjny, świadczenia opiekuńcze, czyste powietrze, refundacja podatku VAT za gaz. KCŚ ma dwa adresy: ul. Stachowicza 18 i os. Zgody 2, i pod obydwoma można załatwić wszystkie te sprawy.
W Urzędzie Stanu Cywilnego można zarezerwować online wizytę po odpisy aktów stanu cywilnego i zaświadczeń oraz załatwiania spraw, związanych z uznaniem ojcostwa czy uzyskaniem dokumentów do ślubu. USC ma trzy lokalizacje - ul. Lubelską 29, ul. Wadowicką 8W i os. Zgody 2. Obsługa bezpośrednia klientów odbywa się od poniedziałku do piątku, w godzinach 7.40 – 18, a bilety z systemu wydawane są do godziny 17.30.
Aby zarezerwować wizytę, należy wybrać odpowiednią grupę spraw, a następnie datę i godzinę planowanej wizyty. W dniu wizyty USC prosi o przybycie 5 minut przed umówioną godziną i potwierdzenie swojego przyjścia poprzez wybranie na biletomacie pozycji „Klienci umówieni na wizytę”. Na wyświetlaczu bileterki pojawi się miejsce do uzupełnienia numeru rezerwacji. Po jego uzupełnieniu i zatwierdzeniu wydrukuje się bloczek kolejkowy „R”. Następnie klient zostanie poproszony do pierwszego zwolnionego stanowiska obsługi realizującego zamówioną usługę.
Rezerwacja może być dokonana:
najwcześniej na dwa tygodnie przed planowanym terminem wizyty
najpóźniej na dzień przed planowanym terminem wizyty
każda sprawa wymaga odrębnej rezerwacji
“Wybierając się do USC bez wcześniejszej rezerwacji terminu wizyty warto zweryfikować na stronie Biuletynu Informacji Publicznej UMK aktualny stan kolejki w poszczególnych lokalizacjach i wybrać na załatwienie sprawy miejsce, gdzie czas oczekiwania jest najkrótszy” - radzą urzędnicy.
Wydział Ewidencji Pojazdów i Kierowców mieści się przy al. Powstania Warszawskiego 10, na os. Zgody 2 i przy ul. Wielickiej 28a. Wydział pod wszystkimi trzema adresami pracuje od poniedziałku do piątku, w godzinach 7.40 –18. Do każdej sprawy należy pobrać osobny bloczek. Punkty Obsługi Mieszkańca działają w galeriach handlowych:
Galeria Bronowice – ul. Stawowa 61, lokal 193
Galeria Bonarka City Center – ul. Kamieńskiego 11, lokal M01
Galeria Serenada – al. Bora-Komorowskiego 41, lokal 217
“W tych lokalizacjach obsługa klientów odbywa się od poniedziałku do soboty w godzinach 10.00 – 18. Przypominamy, że do każdej sprawy należy pobrać osobny bloczek.
W Wydziale Ewidencji Pojazdów i Kierowców przy al. Powstania Warszawskiego 10, są wydzielone stanowiska z przeznaczeniem dla obsługi przedsiębiorstw (w tym leasingów), które czynne są od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.40–15.30.
Wybierając się do Wydziału Ewidencji Pojazdów i Kierowców warto zweryfikować na stronie Biuletynu Informacji Publicznej UMK aktualny stan kolejki w poszczególnych lokalizacjach i wybrać na załatwienie sprawy miejsce, gdzie czas oczekiwania jest najkrótszy. Przypominamy jednocześnie, że odbiór dowodu rejestracyjnego odbywa się w lokalizacji, w której wcześniej złożono wniosek. Natomiast odbiór praw jazdy, odbywa się wyłącznie na al. Powstania Warszawskiego 10”.
W Wydziale Spraw Administracyjnych można złożyć wniosek o nowy dowód osobisty, uzupełnić wniosek elektronicznego o odciski palców, zameldować się lub zgłosić wyjazd za granicę. Wydział Spraw Administracyjnych również ma trzy adresy:
al. Powstania Warszawskiego 10
ul. Wielicka 28a
os. Zgody 2
Sprawy związane z dowodami osobistymi i ewidencją ludności można załatwić sprawniej dzięki rejestracji wizyty online. Wizytę można zaplanować nawet 30 dni wcześniej, więc na odbiór dowodu można umówić się zaraz po złożeniu wniosku.
Reklama
W Wydziale ds. Przedsiębiorczości i Innowacji Urzędu Miasta Krakowa działa Punkt Obsługi Przedsiębiorcy, który oferuje kompleksowe wsparcie dla osób prowadzących oraz planujących rozpoczęcie działalności gospodarczej. Aby zapewnić sprawną i uporządkowaną obsługę, wdrożony został system kolejkowy, który umożliwia kierowanie klientów do odpowiednich stanowisk, w zależności od rodzaju sprawy.
System rezerwacyjny pozwala samodzielnie sprawdzić dostępne terminy, wybrać dogodną datę i godzinę wizyty, a w razie potrzeby – również ją zmienić lub odwołać. Dodatkowym udogodnieniem jest automatyczne przypomnienie, które trafia na podany adres e-mail przed planowanym spotkaniem. To proste rozwiązanie znacząco ułatwia organizację wizyt i minimalizuje ryzyko zapomnienia o umówionym terminie.
Po przybyciu na ul. Zabłocie 22 klient wybiera na biletomacie odpowiedni typ usługi, z której chce skorzystać. Każda usługa oznaczona jest literą, co pozwala na szybkie rozpoznanie jej zakresu.
Usługi jakie są dostępne w Wydziale ds. Przedsiębiorczości i Innowacji:
Konsultacje u doradcy podatkowego: Porady podatkowe dla przedsiębiorców – m.in. w zakresie form opodatkowania, VAT i podatku dochodowego
Konsultacje u adwokata: Wsparcie prawne dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej
Konsultacje u rzecznika patentowego: Porady z zakresu ochrony własności przemysłowej, takie jak znaki towarowe czy wzory użytkowe
Konsultacje z przedstawicielem ZUS: Informacje na temat obowiązków przedsiębiorców wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
Konsultacje z Urzędem Statystycznym: Nadawanie numeru REGON i inne informacje statystyczne
Konsultacje online: Wsparcie zdalne przy zakładaniu firmy oraz wypełnianiu wniosków CEIDG online
Potwierdzenie/Unieważnienie Profilu Zaufanego: Obsługa formalności związanych z Profilem Zaufanym, niezbędnym do załatwiania spraw online
Składanie wniosków do CEIDG: Założenie działalności gospodarczej przez osobę fizyczną, a także jej zmiana, zawieszenie, wznowienie lub zakończenie.