W OPINII

Jeśli robisz coś za darmo, to nie oznacza, że jesteś naiwniakiem. To ma sens

opublikowano: 18 LISTOPADA 2021, 14:21autor: Jolanta Hofer
Jeśli robisz coś za darmo, to nie oznacza, że jesteś naiwniakiem. To ma sens

Kapitalizm ma na celu wzrost i zysk. Dlaczego więc pracodawcom miałoby zależeć na tym, żeby ich pracownicy robili coś bezinteresownie dla innych? Bo osiągają wzrost i zysk – twierdzi nasz gość. Jak to możliwe?

Reklama

Badania pokazują, że w latach 2010 – 2012 poziom zaangażowania się firm w wolontariat pracowniczy w Polsce był na poziomie 6%, a obecnie jest to 20%. To ciągle niewiele w porównaniu z USA czy krajami Europy Zachodniej. Brak jest u nas wiedzy, czym jest wolontariat pracowniczy i w ogóle świadomości, że takie zjawisko istnieje – uważa Elżbieta Zadęcka – Cieślik, która w krakowskiej Fundacji Biuro Inicjatyw Społecznych zajmuje się współpracą z biznesem i koordynacją wolontariatu pracowniczego.

 Stereotypy

Wolontariat pracowniczy rozwija się prężnie w dużych firmach zagranicznych funkcjonujących na polskim rynku, które doświadczenia ze swoich macierzystych krajów przenoszą do Polski. Natomiast w małych i średnich przedsiębiorstwach świadomość znaczenia wolontariatu pracowniczego jest, według badań, na poziomie 15%. W korporacjach to jest ponad 75%. Nasz gość wyjaśnia, skąd się bierze to podejście.

 ZOBACZ ROZMOWĘ: 

„Niesłuszne stereotypy wynikają z braku wiedzy, kim jest wolontariusz. Uważa się, że to człowiek, który pracuje za darmo, jest wykorzystywany i daje się wykorzystywać, jest naiwny i nic z tego wolontariatu nie ma.”

 Reklama

.

W rzeczywistości wolontariat pracowniczy polega na tym, że pracownik swoją działalność wolontaryjną ma wpisaną w czas pracy albo może za nią dostać dodatkowy urlop. I nie polega na tym, że dostajemy dodatkowe zadania na rzecz firmy, w której jesteśmy zatrudnieni. To jest oddolna inicjatywa pracownika, który przychodzi do pracodawcy i mówi: „mam taki pomysł: chciałbym pomóc tej osobie, wesprzeć tą placówkę, taką grupę społeczną. Czy mi w tym pomożesz?”

Co kapitalista ma z wolontariatu?

Kapitalizm ma na celu wzrost i zysk. Dlaczego pracodawcom miałoby zależeć na tym, żeby ich pracownicy robili coś bezinteresownie dla innych? Ekspertka z Fundacji Biuro Inicjatyw Społecznych odpowiada:

„Bo osiągają wzrost i zysk. Wzrastają kompetencje pracowników zaangażowanych wolontaryjnie. Wiem, bo codziennie mam kontakt z wolontariuszami. Uczą się koordynacji różnych zadań, komunikowania się, wzrasta kreatywność i poczucie odpowiedzialności, wyłaniają się liderzy.”

Reklama

.

Nikogo nie da się zmusić do pracy wolontaryjnej, zaznacza Elżbieta Zadęcka - Cieślik. Trzeba mieć  do tego przekonanie i potrzebę pomagania innym, niesienia dobra, dzielenia się: odzieżą, jedzeniem, swoją wiedzą i kompetencjami.

Jeśli ktoś, mówiąc górnolotnie, chce ratować świat, to jest w stanie poświęcić czas, również po pracy i włączyć do swojej działalności także rodzinę.

 Co dobrego robią wolontariusze korporacji?

W firmie telekomunikacyjnej Orange pracownicy organizowali ligę piłki nożnej dla kilku domów dziecka. Całą imprezę od początku do końca robili całkowicie oddolnie, pozyskując środki, koordynując dojazdy, treningi, wynajem sal. Dają w szkołach lekcje o bezpiecznym internecie, o hejcie w sieci.

Post: https://www.facebook.com/inkrakow/videos/5245078748839011/

Sama Fundacja BIS jest bardzo zadowolona z kilkuletniej już współpracy z Alexander Mann Solutions, firmą outsourcingową i konsultingową, która świadczy u nich taki wolontariat, ucząc języka angielskiego pracowników BIS. Pracownicy AMS nabywają więc kompetencji trenera.

Czy wolontariat pomaga awansować?

Wolontariat pracowniczy jest też elementem wizerunkowym firmy. Chociaż jeśli będzie tam chodziło tylko o sam PR, a za tym nie idą wartości w tej firmie, to szybko wyjdzie to na światło dzienne. Fundacja BIS ma do czynienia z firmami, dla których jest to działanie wynikające z ich realnych wartości oraz postawy pracowników.

Reklama

.

„Nie należy oceniać pracowników, jeśli chodzi o awans, na podstawie tego, czy się angażują czy nie. To jest dobrowolna decyzja. Ale na przykład w procesie rekrutacji nowego pracownika, jeśli ma on w CV wpisany wolontariat, to zbliża go do wartości firmy i wiadomo, że będzie się z nim lepiej współpracowało.”

 Przekonajcie się do wolontariatu!

 25 listopada Fundacja BIS, zaangażowana w promocję wolontariatu pracowniczego organizuje na ten temat konferencję online. Dla organizacji pozarządowych, firm i pracowników oraz wszystkich zainteresowanych. Nasz gość zachęca do udziału.

„Chcemy wam powiedzieć na czym wolontariat pracowniczy polega. Chcemy przekonać, że to jest korzystne dla każdego, pokazać jak to się robi, jak to robią inni, zmotywować. Opowiemy o korzyściach, ale i o tym, co nie wyszło, żebyście mogli uniknąć błędów i wiedzieć jak postępować.”

Wszyscy chętni mogą się zarejestrować tutaj: https://bis-krakow.pl/wolontariat-pracowniczy/

Redakcja Life in Kraków jest patronem medialnym tego wydarzenia.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Polityka Prywatności