W MIEŚCIE

Miasto zbuduje nową linię tramwajową na Azory, są poprawki do projektu

opublikowano: 16 WRZEŚNIA 2025, 18:37autor: TR WZ
Miasto zbuduje nową linię tramwajową na Azory, są poprawki do projektu

Miasto przygotowuje siędo budowy linii tramwajowej KST Krowodrza Górka – Azory. Na razie wprowadzone zostały poprawki do projektu. Ma być bardziej zielono!

Reklama

Obecnie trwa postępowanie o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz uzyskiwania unijnego dofinansowania z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS). Wniosek aplikacyjny został złożony w czerwcu 2024 r., wnioskowana wysokość dofinansowania to ok. 173 mln zł. Szacunkowy całkowity koszt inwestycji wynosi ok. 250 mln zł.

Miasto chce, by nowa linia tramwajowa, łącząca Krowodrzę Górkę z Azorami, wraz z infrastrukturą towarzyszącą była jak najbardziej przyjazna dla środowiska. A także, by ingerencja w otoczenie została ograniczona do minimum. Już na tym etapie wprowadzono szereg zmian do pierwotnych założeń projektowych, które sprawią, że inwestycja będzie bardziej zielona.

Najważniejsze z nich to:

  • wprowadzenie ekranów akustycznych odbijających, przeziernych oraz pochłaniających typu „zielona ściana” wraz z możliwością obsadzenia ich roślinnością pnącą
  • weryfikacja geometrii chodników i dróg dla rowerów, aby ograniczyć ingerencję w zieleń wysoką; dodatkowo przed rozpoczęciem robót zostanie przeprowadzona kolejna
  • ocena stanu fitosanitarnego drzew pod kątem możliwości ich przesadzenia
  • zwiększenie długości odcinków „zielonego torowiska”
  • wprowadzenie – w celu optymalizacji przebiegu – zmian w rozwiązaniach chodników, a także zieleńców przy ul. Weissa i ul. Jaremy
  • zaprojektowanie nasadzeń zieleni na obszarach zielonych i skarpach w obrębie węzła drogowego Weissa, w miarę dostępności terenu oraz w miejscach braku kolizji z sieciami uzbrojenia podziemnego
  • powiększenie wiat przystankowych, na których dachach posadzone zostaną rozchodniki
  • zastąpienie trawnikami wybranych miejsc pierwotnie planowanych do obsypania kruszywem
  • dodanie przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerów przez ul. Opolską, po zachodniej stronie wlotu skrzyżowania z ul. Wyki i ul. Batalionu „Skała” AK
  • zawężenie pasów ruchu na ul. Łokietka do szerokości 3,25 m
  • skorygowanie dojścia do windy przy kładce po północnej stronie ul. Opolskiej, pojawią się tam też stojaki rowerowe.

Trasa nowego tramwaju bezpośrednio graniczy z parkiem Krowoderskim. Stąd uniknięcie kolizji inwestycji z tym terenem nie jest możliwe, bowiem bezpośrednio przylega on do ul. Opolskiej. Na skraju działki, na której znajduje się park, pojawią się: pas zieleni oddzielający jezdnię od torowiska tramwajowego w celu właściwego wykształcenie geometrii skrzyżowań ul. Opolskiej z ul. Łokietka oraz ul. Batalionu „Skała” AK, torowisko tramwajowe, droga dla rowerów oraz chodnik dla pieszych.

Co bardzo ważne, zachowana zostanie znajdująca się w północnej części parku Krowoderskiego kultowa górka saneczkowa. Niemniej u jej podnóża, od strony ul. Opolskiej, będą przebiegać chodnik i droga dla rowerów.

Reklama

Zostanie zbudowana linia tramwajow o długości ok. 2,5 km podwójnego toru wraz z siecią trakcyjną od pętli Krowodrza Górka, wzdłuż ul. Opolskiej do pętli „Azory”, z czterema przystankami, towarzyszącą infrastrukturą techniczną, sterowaniem ruchem i informacją pasażerską. Linia będzie biegła od pętli „Krowodrza Górka P+R” w kierunku północnym do ul. Opolskiej, następnie wzdłuż ul. Opolskiej po jej południowej stronie, na wysokości ul. Weissa skręci w lewo, w kierunku południowym.

W ramach projektu w rejonie ul. Weissa powstanie parking P+R na ok. 200 samochodów. W rejonie istniejącej pętli autobusowej „Azory” przewidziano zadaszoną pętlę autobusowo-tramwajową. Przewiduje się także budowę kładki rowerowej nad ul. Weissa i przebudowę kładki dla pieszych nad ul. Opolską. Zmodernizowany będzie także układ drogowy powiązany z nową linią tramwajową.