Ministerstwo Infrastruktury zatwierdziło Program Inwestycji dla budowy dodatkowych i poszerzenia już istniejących dróg lokalnych biegnących wzdłuż drogi krajowej nr 7 między Krakowem a Myślenicami. Celem jest odciążenie zakopianki i zwiększenie bezpieczeństwa na tej jednej z najpopularniejszych w Polsce tras.
Reklama
Po opracowaniu kompleksowego projektu i uzyskaniu stosownych pozwoleń zostamą wybudowane wzdłuż obu stron zakopianki między Krakowem a Myślenicami dwie biegnące do niej równolegle drogi lokalne, które przejmą część ruchu pomiędzy miejscowościami położonymi na trasie DK7.
Takie rozwiązanie poprawi funkcjonowanie zakopianki, gdyż skieruje część ruchu na nowe drogi biegnące wzdłuż DK7. Oddzieli to częściowo ruch lokalny od ruchu tranzytowego i turystycznego. Równocześnie pozwoli mieszkańcom okolicznych miejscowości podróżować na krótkich odcinkach bez konieczności wjazdu na zakopiankę. Przygotowanie takiego rozwiązania wymagać będzie poszerzenia do 6 m już istniejących 21,4 km dróg oraz budowy 4,5 km nowych.
Ta inwestycja jest przygotowywana niezależnie od projektu nowej S7 Kraków – Myślenice. Nowa droga ekspresowa ma przejąć ruch tranzytowy i turystyczny z DK7, a połączenie sieci dróg lokalnych wzdłuż zakopianki ma podnieść bezpieczeństwo na istniejącej drodze i ułatwić podróże mieszkańcom miejscowości leżących na jej trasie.
Ruch na zakopiance stale rośnie, np. w Libertowie każdego dnia notujemy średnio niemal 58 tysięcy samochodów. Im dalej na południe od Krakowa tym ruch jest mniejszy, jednak wciąż bardzo duży – od prawie 40 tysięcy w okolicy Jawornika do ponad 52 tysięcy w Mogilanach.
Dodatkowym, istotnym czynnikiem jest przygotowywana Beskidzka Droga Integracyjna, czyli nowa droga ekspresowa S52, która połączy Bielsko-Białą z Głogoczowem i zastąpi dzisiejszą drogę krajową nr 52. Ta trasa również wpłynie na większą liczbę samochodów na zakopiance.
Gdzie będą zmiany
Budowa nowych jezdni i poszerzenie już istniejących, będą dotyczyć następujących odcinków dróg biegnących wzdłuż zakopianki:
- 8,8 km od powstającego nowego układu drogowego w Libertowie do węzła w Głogoczowie (km od 675+400 do 684+220),
- 1,1 km w Krzyszkowicach na północ od budowanego węzła (km od 688+250 do 689+350),
- 1,3 km na Syberii w Jaworniku (km od 690+300 do 691+600),
- 950 m na Tarnówku w Jaworniku, od skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 955 (teren przyszłego węzła) do terenu węzła Myślenice przy ul. Sobieskiego (km od 692+500 do 693+444),
- 1 km w Myślenicach na południe od budowanego węzła (km od 694+107 do 695+130).
- Dodatkowo w samych Krzyszkowicach zbudowane zostanie 440 m dodatkowych dróg i poszerzone 240 m tras już istniejących.