Można już kupować bilety na pociągi prywatnego, czeskiego przewoźnika kolejowego RegioJet, którego pociągi będą kursować między Krakowem i Warszawą. Jak informuje portal Rynek Kolejowy, ceny biletów na razie zaczynają się od 49 złotych.
Reklama
Portal przypomina też, że RegioJet, czeski prywatny przewoźnik kolejowo - autobusowy, zapowiadał uruchomienie połączenia między Krakowem i Warszawą od wielu lat. Udało się teraz, po uzyskaniu decyzji Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego o otwartym dostępie na poszczególne trasy.
Pierwsze, pilotażowe pociągi ruszą w najbliższy czwartek, 18 września, a już w grudniu oferta przewozowa ma zostać rozszerzona o trasy Warszawa – Poznań, Kraków – Warszawa – Gdynia oraz Warszawa – Ostrawa – Praga / Wiedeń:
“Z kolei w przyszłym roku miałoby nastąpić wdrożenie “pełnej obsługi”, choć na razie nie wiemy jeszcze, co to będzie oznaczać. Będziemy trzymać w tym względzie rękę na pulsie. Do tej pory RegioJet w Polsce uruchamiał jedynie tranzytowe pociągi z Pragi do Przemyśla, niedostępne w relacjach krajowych”.
Na polski rynek kolejowych przewozów dalekobieżnych w marcu przyszłego roku wejdzie także inny czeski przewoźnik, Leo Express, kontrolowany od 2021 roku przez hiszpańskie koleje państwowe Renfe. Co ciekawe, spółka rozpoczęła sprzedaż biletów już jakiś czas temu.
RegioJet ruszył ze sprzedażą biletów tydzień przed planowanym debiutem: “Ceny zaczynają się od 49 zł – tyle samo kosztują najtańsze bilety na Pendolino, które jednak w ostatnich latach niezmiernie trudno upolować. Musimy jednak zastrzec, że to cena podróży w klasie Low Cost. Za bilet w klasie Standard zapłacimy niewiele więcej, bo 59 zł, natomiast w przypadku klasy Relax – 69 zł. Co ciekawe, już dziś żadne miejsce w klasie Business nie było dostępne.
W chwili pisania niniejszego artykułu w klasie Low Cost było dostępnych jeszcze dużo miejsc siedzących, bo 159, natomiast w klasach Standard i Relax odpowiednio 36 i 84. Dodajmy, że w klasie Standard mamy do czynienia z dwoma różnymi typami wagonów – używanymi wagonami z 6-miejscowymi przedziałami oraz nowymi wagonami bezprzedziałowymi, wyprodukowanymi przez rumuńskiego producenta Astra Vagoane Călători. Pociąg ma pojechać w 8-wagonowym zestawieniu – 3 wagony klasy Low Cost, 3 wagony klasy Standard, 1 wagon klasy Relax oraz 1 wagon z miejscami w klasach Relax i Business”.
Reklama
Czas przejazdu z Krakowa do Warszawy, na Dworzec Centralny wyniesie 3 godziny i 5 minut. RegioJet zapowiada, że od 14 grudnia pociągi przyspieszą: “Dodajmy, że pociągi czeskiego przewoźnika nie zjadą z Centralnej Magistrali Kolejowej na linię kolejową nr 64, by dalej dojechać do stolicy Małopolski przez Miechów, lecz przejadą całą CMK aż do Zawiercia, gdzie przewidziano postój. Postój w Zawierciu – przynajmniej na razie – nie będzie miał charakteru handlowego.
Bilety na połączenia z Zawiercia do Krakowa i Warszawy nie są w każdym razie dostępne w systemie rezerwacyjnym” - wyjaśnia portal i dodaje, że obecna, skromna oferta RegioJet, realizowana od września do grudnia, będzie miała charakter testowy. Wspomoże także rekrutację pracowników, których w najbliższym czasie potrzebnych może być nawet 300. Spółka deklaruje, że w każdym pociągu będzie 8 członków załogi – maszynista, tzw. teamleader (kierownik pociągów), 4 stewardów oraz 2 baristów.