Działa już nowa wersja aplikacji mobilnej mKraków, zbierająca najpotrzebniejsze mieszkańcom usługi i informacje w jednym miejscu. Za jej pomocą można sprawdzić rozkład jazdy krakowskiej komunikacji miejskiej, kupić bilet, opłacić parking czy skontaktować się z urzędem. Jest też kafelek „Twoja opinia”, a pierwsza ankieta dotyczy zasad używania fajerwerków w Krakowie.
Reklama
Aplikacja mKraków powstała, żeby ułatwić krakowianom funkcjonowanie w mieście i usprawnić kontakt z urzędem. Jest bezpłatna i ogólnodostępna, można ją pobrać w sklepach Google Play i App Store. Z aplikacji można korzystać zarówno w trybie ogólnodostępnym, bez logowania i weryfikacji tożsamości, jak i po zalogowaniu się.
Jak podkreślają urzędnicy, dzięki rozbudowanym formom komunikacji na linii miasto – mieszkańcy, aplikacja daje również możliwość współdecydowania o najważniejszych sprawach Krakowa. Narzędzie scala najpotrzebniejsze mieszkańcom usługi, takie jak Krakowskie Centrum Kontaktu, rozkład jazdy komunikacji miejskiej, możliwość opłacenia parkingu i zakupu biletów okresowych ze zniżką Karty Krakowskiej czy mapa obiektów sportowych. Jest też dostęp do kafla „Twoja opinia”, na początek z ankietą dotyczącą zasad używania fajerwerków w Krakowie.
“Kraków poprzez wykorzystanie najnowszych technologii z zakresu smart city aktywnie dąży do tego, by większość spraw urzędowych można było załatwić elektronicznie, bez konieczności wizyty w urzędzie” - podkreśla urząd, który zlecił stworzenie i udoskonalenie aplikacji mKraków.\
"Krok po kroku realizujemy kolejne postulaty i obietnice wyborcze, które były podnoszone w kampanii jako ważne i potrzebne dla mieszkańców. Zawsze mówiłem o tym, że chcę by Kraków był blisko mieszkańców, żeby kontakt z magistratem został ułatwiony. Z drugiej strony chcę, żeby Kraków był miastem nowoczesnym, gdzie wykorzystuje się innowacyjne rozwiązania” - podkreślał prezydent Krakowa podczas prezentacji nowej aplikacji, wzbogaconej o kolejne funkcjonalności:
“Zależy nam bardzo na tym, żeby urząd był dostępny online całą dobę i dawał możliwość załatwiania spraw z poziomu telefonu komórkowego. Zachęcam mieszkańców do pobierania aplikacji”.
Pierwsza wersja aplikacji, działająca od maja tego roku, zapewnia dostęp do aktualności z miejskiej strony internetowej, Karty Krakowskiej, Krakowskiej Karty Rodzinnej 3+, zakupu biletów okresowych ze zniżką dla mieszkańca, do konsultacji społecznych, Krakowskiego Centrum Kontaktu- zgłoś problem/Wyślij pomysł, mapy obiektów sportowych, rozkładu jazdy komunikacji miejskiej, harmonogramu wywozu odpadów.
Od 4 sierpnia, dnia premiery najnowszej wersji aplikacji, jej użytkownicy mogą opłacić parking w Obszarze Płatnego Parkowania, ze zniżką dla posiadaczy Karty Krakowskiej oraz bez zniżki. “Ponadto, dzięki nowej opcji „Twoja opinia”, możliwe jest wyrażenie swojego zdania na temat miejskich inicjatyw, co pozwoli mieszkańcom przyczynić się do podejmowania coraz lepszych decyzji. Od 4 sierpnia w kaflu „Twoja opinia” można wziąć udział w ankiecie dotyczącej zasad stosowania fajerwerków w Krakowie” - informuje urząd.
Reklama
Informacje, zebrane w zasobach aplikacji, są na bieżąco aktualizowane i przetwarzane przez miejskie jednostki, tak by mieszkańcy mogli w każdej chwili skorzystać z jej funkcji. Dzięki zintegrowaniu aplikacji z Kartą Krakowską i Krakowską Kartą Rodzinną 3+ wystarczy się zalogować, by zyskać dostęp do swoich uprawnień.
“Dzięki temu rozwiązaniu, nie ma konieczności korzystania z innych aplikacji, wystarczy pobrać mKraków! Aplikacje mobilnej Karty Krakowskiej (mKK) i Kraków.pl będą niebawem wygaszane” - zapowiadają urzędnicy i dodają, że istotną częścią aplikacji jest dostęp do Krakowskiego Centrum Kontaktu, umożliwiający kontakt z urzędem przez 24 godziny na dobę.
Mieszkańcy mogą np. zgłaszać dziury w drodze, pękniętą ławkę, zalegające śmieci czy uszkodzony chodnik. Następnie zespół osób obsługujących portal przekierowuje te zgłoszenia do poszczególnych jednostek miejskich, które mają obowiązek podjąć działanie. Użytkownik w oczekiwaniu na rozwiązanie, może sprawdzić, na jakim etapie jest jego zgłoszenie.
W kolejnych wydaniach mKraków planowany jest dostęp do m.in. takich usług jak głosowanie w budżecie obywatelskim, Park&Ride, wypożyczenie rowerów miejskich, kalendarz wydarzeń kulturalnych i sportowych czy zakup biletów do instytucji kultury. W planach jest również wielojęzyczna wersja aplikacji, na początek w języku angielskim, a na miejskiej stronie internetowej można znaleźć pytania i odpowiedzi na temat aplikacji.