Do ponad 351 milionów złotych wzrosła kwota bezzwrotnego dofinansowania do zakupu nowych tramwajów dla Krakowa. Pieniądze pozwolą na zakup 50 Lajkoników II. To największa kwota wsparcia z Krajowego Planu Odbudowy, jaką przyznano polskiemu miastu.
Reklama
Dodatkowe unijne pieniądze trafią do Krakowa na mocy aneksu do umowy, podpisanego przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Dokument przyznaje miastu bezzwrotną dotację w wysokości ponad 351 milionów złotych do zakupu tramwajów Lajkonik II, a pieniądze zostaną przekazane Krakowowi z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
MPK przypomina, że podpisało już pod koniec marca 2025 roku umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, opiewającą na niemal 128 milionów dofinansowania do zrealizowanej w 2023 roku dostawy 18 tramwajów Lajkonik II. “Następnie ta kwota została powiększona o dodatkowe ponad 223 mln zł. Podpisany 30 lipca aneks gwarantuje, że pełna kwota dofinansowania wyniesie w sumie 351 356 850,00 zł i obejmie dostawy 50 tramwajów Lajkonik II. To największa kwota wsparcia z KPO, jaką przyznano polskiemu miastu”.
Przewoźnik dodaje, że dodatkowe środki z KPO pozwolą MPK na zakup wszystkich 90 nowych tramwajów. “Przypomnijmy, że krakowski przewoźnik podpisał już z firmą PESA Bydgoszcz SA umowy ramowe na realizację dostaw nowych wagonów. Dla mieszkańców Krakowa to niezwykle ważna inwestycja. Podpisanie tych umów to znaczący krok do deklarowanego przez Prezydenta Miasta Krakowa Aleksandra Miszalskiego całkowitego wycofania z ruchu wszystkich tramwajów bez niskiej podłogi i bez klimatyzacji” - informuje magistrat.
MPK kupi tym razem 3 rodzaje tramwajów, po 30 z każdego rodzaju - 30 jednokierunkowych o długości 32 - 34 metrów, 30 o długości 42 - 45 metrów i 30 dwukierunkowych o długości 32 - 34 metrów. To bardzo potrzebne zakupy, także dlatego, że w Krakowie przybywa nowych linii tramwajowych.