W MIEŚCIE

Nowe znaki dla rowerzystów w Krakowie, pilotaż startuje w sierpniu

opublikowano: 31 LIPCA 2025, 06:24autor: Daniela Motak
Nowe znaki dla rowerzystów w Krakowie, pilotaż startuje w sierpniu

W sierpniu trasa rowerowa, prowadząca od Wawelu przez rondo Matecznego, po Kabel, do Bieżanowa, wraz z odnogą do Rżąki zostanie specjalnie oznaczona.  Nowe oznakowanie ma pomóc rowerzystom w wybraniu najlepszej i najbezpieczniejszej drogi do celu.

 Reklama

Nowe oznakowanie dla rowerzystów ma pomóc, kierując użytkowników jednośladów po najbezpieczniejszych i najbardziej, jak to możliwe, wydzielonych od ruchu trasach: “Czyli takich, które prowadzą po wydzielonej drodze rowerowej, ciągu pieszo - rowerowym lub – tam, gdzie ich brakuje – po ulicy o możliwie najniższym natężeniu ruchu”-  tłumaczy zastępca prezydenta Krakowa, Stanisław Mazur.

Do nowego oznakowania wybrano 19 tras. Pilotaż projektu ruszy w sierpniu na jednej z nich, prowadzącej od Wawelu przez rondo Matecznego, po Kabel, do Bieżanowa, wraz z odnogą do Rżąki:

"Chcemy sugestywnie oddzielać rowerzystów od ruchu ogólnego i pokazywać, którędy najłatwiej dojechać do celu. Zaczęliśmy od zidentyfikowania najważniejszych tras rowerowych w mieście. Punktem odniesienia było dla nas studium podstawowych tras rowerowych, czyli przyjęty w 2019 roku dokument, który określa docelowy system dróg dojazdowych – z dzielnic najbardziej oddalonych – do centrum, a także tras łącznikowych. Na tej podstawie, ale bazując na funkcjonującej już infrastrukturze, wytyczyliśmy wraz z przedstawicielami organizacji społecznych 19 tras, z których każda otrzymała swój kolor i numer”– mówi Krzysztof Dąbrowa, członek zespołu rowerowego, który odpowiada za projekt rowerowego Systemu Informacji Miejskiej.

Zespół, powołany przez odpowiadają prezydenta miasta, zajmuje się  rozwojem infrastruktury rowerowej. Wraz ze specjalistami Zarządu Transportu Publicznego wprowadza też nowe oznaczenia zarówno w formie drogowskazów drogowych, tablic z nazwami ulic oraz oznaczeń przystanków i parkingów P+R. Teraz specjalne znaki pojawią się na infrastrukturze rowerowej.

To system, który będzie ewoluował – chcemy, by te przebiegi zmieniały się wraz z tym, jak poprawiać się będzie infrastruktura rowerowa. Dziś zaproponowany przebieg to często najlepszy możliwy obecnie wariant, który w przyszłości, w zgodzie z długofalowymi planami inwestycyjnymi dla infrastruktury rowerowej będzie się zmieniał na rzecz dróg, które będą lepsze i bezpieczniejsze dla użytkowników” – tłumaczy Krystian Banet, kierownik Działu Informacji Miejskiej i Pasażerskiej w Zarządzie Transportu Publicznego. 

Reklama

W ramach systemu drogowskazów rowerzyści otrzymają specjalne typy oznakowań, w tym kierunkowe z numerami tras i kierunkami przy wjeździe do danego węzła oraz niskie słupki kierunkowe o funkcji przypominającej. Dodatkowo, w ramach pilotażu, w kilku miejscach pojawią się także oznaczenia poziome, czyli malowane na asfalcie. 

Po przejechaniu danego węzła na trasach znajdą się także oznaczenia, pokazujące odległość do najważniejszych punktów na trasie, takich jak obiekty użyteczności publicznej czy charakterystyczne miejsca na mapie Krakowa. 

System uzupełniają tablice ostrzegawcze i objazdowe, które będą informowały o utrudnieniach na drodze, a w przypadku poważniejszych wyłączeń ruchu, o tym jak je omijać wybierając alternatywny przejazd. 

Cały system bazować będzie na 19, a w przyszłości na 20, wyznaczonych, numerowanych trasach, wśród których część pokrywać się będzie z dwoma międzynarodowymi szlakami EuroVelo 4 i EuroVelo 11 oraz Wiślaną Trasą Rowerową. Dla tych odcinków zadecydowano o tym, by numery tras pokrywały się z oznaczeniami europejskim i wyróżniały się kolorem pomarańczowym, zgodnym z oznaczeniami tras turystycznych. 

System uzupełniają nośniki informacyjne, mapy, a w przyszłości także tablice witające, które zostaną umieszczone na wjazdach do Krakowa od głównych tras turystycznych. 

Lista tras rowerowych oznakowanych w Systemie Informacji Miejskiej (SIM) dla Krakowa: 

  • Prądnik Biały – Stare Miasto – Rżąka
  • Bronowice Małe – Stare Miasto – Kościelniki
  • trasa planowana
  • Tyniec – Kazimierz – Przewóz
  • Tonie – Błonia – Swoszowice
  • Bielany – Stare Miasto – Kombinat
  • Górka Narodowa – Błonia – Łagiewniki
  • Mydlniki – Wawel – Bieżanów
  • Prądnik Czerwony – Kazimierz – Ruczaj
  • Dworzec Główny – Zabłocie – Przewóz
  • Kantorowice – plac Centralny – Przewóz
  • Kantorowice – Zabłocie – Czerwone Maki
  • Os. Piastów – Most Nowohucki – Kabel
  • Bronowice – rondo Polsadu – plac Centralny
  • Krowodrza Górka – Błonia
  • Stare Miasto – Zakrzówek
  • Rondo Polsad – Dąbie
  • Zakrzówek – Łagiewniki – Kabel
  • Bieńczyce – Mogiła
  • Most Nowohucki – Most Wandy