W MIEŚCIE

W Krakowie powstała pierwsza w Polsce studencka rakieta z napędem na ciekłe paliwo

opublikowano: 14 CZERWCA 2025, 19:01autor: TR WZ
W Krakowie powstała pierwsza w Polsce studencka rakieta z napędem na ciekłe paliwo

Zespół AGH Space Systems zaprezentował najnowszą wersją Turbulencji – pierwszej w Polsce studenckiej rakiety z napędem na ciekłe paliwo. Już w drugiej połowie lipca br. rakieta odbędzie swój pierwszy lot podczas wydarzenia Loty Rakiet Eksperymentalnych na poligonie w Toruniu, organizowanego przez Polskie Towarzystwo Rakietowe.

Reklama

Obecna wersja rakiety jest najbardziej zaawansowaną technicznie konstrukcją w historii zespołu i stanowi ważny krok w kierunku upowszechnienia technologii z napędem na ciekłe paliwo LRE (Liquid Rocket Engine) w polskich projektach studenckich.

– Turbulencja to nie tylko rakieta – to dowód na to, potrafimy tworzyć technologię, która dorównuje światowym standardom. Dla nas to lata pracy, pasji i determinacji – mówi Mikołaj Ostrowski, lider sekcji rakiet AGH Space Systems.

Turbulencja wyróżnia się przede wszystkim zastosowaniem ciekłego paliwa – etanolu oraz podtlenku azotu – magazynowanych w jednym zbiorniku, przedzielonym ruchomym, szczelnym tłokiem. Rakieta zasilana jest silnikiem Zawisza4000. Dzięki tej konfiguracji układu napędowego zespół może precyzyjnie kontrolować proces spalania oraz efektywnie zarządzać ciśnieniem paliwa, co znacząco zwiększa wydajność napędu w porównaniu do klasycznych rozwiązań.

Choć pierwszy lot Turbulencji odbędzie się dopiero tego lata, projekt od początku budził zainteresowanie środowiska rakietowego. W 2018 r. zespół uczestniczył w prestiżowych zawodach Spaceport America Cup w Nowym Meksyku (USA), zajmując drugie miejsce w kategorii rakiet hybrydowych i ciekłopaliwowych (latających do 30 000 stóp), mimo że rakieta nie odbyła wtedy lotu. Wysoko oceniona została wówczas dokumentacja techniczna oraz prezentacja projektu.

W 2024 r. Turbulencja została także zaprezentowana podczas European Rocketry Challenge, gdzie zespół zdobył uznanie sędziów za profesjonalizm, jakość inżynieryjną oraz kompleksowe podejście do procedur bezpieczeństwa i zarządzania projektem.

Planowany na lipiec 2025 lot to dla zespołu nie tylko symboliczne zwieńczenie wieloletniej pracy, ale również punkt wyjścia do kolejnych misji – w tym startów na większe pułapy oraz eksperymentów z ładunkami naukowymi.

– Zależy nam, aby Turbulencja nie była jednorazowym osiągnięciem, ale początkiem serii eksperymentalnych rakiet ciekłopaliwowych w Polsce. Chcemy, aby stała się platformą testową dla przyszłych innowacji, również tych komercyjnych i naukowych – dodaje Mikołaj Cichoń, odpowiedzialny za podsekcję mechaniki rakiet.