Pięć firm jest zainteresowanych przeprowadzeniem modernizacji węzła tramwajowego na skrzyżowaniu ulic Piłsudskiego i Straszewskiego. Prace zaplanowano od połowy czerwca do stycznia 2026 roku. Największe utrudnienia dla pasażerów i kierowców mają potrwać od lipca do końca roku.
Reklama
Zarząd Dróg Miasta Krakowa przed świętami otworzył oferty na modernizację torowiska. W przetargu wpłynęło pięć propozycji od firm, zainteresowanych przeprowadzeniem robót. Jak informują urzędnicy, oferty są zbliżone do założeń kosztorysu inwestorskiego, lecz jest jeszcze zbyt wcześnie, by wskazać najkorzystniejszą propozycję. “Złożone oferty są teraz sprawdzane pod kątem poprawności, a dopiero na podstawie tego badania ZDMK wskaże najkorzystniejszą ofertę” - wyjaśniają.
Modernizacja torowiska przy ul. Piłsudskiego ma na celu usprawnienie ruchu tramwajowego w centrum miasta. Zlikwidowane zostaną spowalniające ruch kontrałuki, które pozostały po remoncie ul. Podwale w 2015 roku, kiedy torowisko przesunięto bliżej Plant. Modernizacja obejmie rozjazdy oraz układ drogowo-torowy: na ul. Piłsudskiego – od przystanku „UJ–AST” do skrzyżowania z ul. Straszewskiego i na ul. Straszewskiego – od przejścia dla pieszych przy ul. Smoleńsk do skrzyżowania z ul. Piłsudskiego.
W ramach modernizacji powstanie peron wiedeński, ułatwiający dostęp do tramwajów, zostaną przebudowane chodniki i zjazdy oraz wymienione torowisko tramwajowe na prefabrykowane płyty betonowe. Torowisko zostanie przesunięte bliżej Plant – na wzór wcześniej zmodernizowanych odcinków pierwszej obwodnicy. Całość inwestycji będzie realizowana zgodnie z wytycznymi konserwatorskimi, ponieważ obszar ten znajduje się na liście światowego dziedzictwa UNESCO. Po zakończeniu prac ruch drogowy na ul. Straszewskiego zostanie wprowadzony jako jednokierunkowy.
Podobnie jak wcześniej na ul. Basztowej, Dunajewskiego i Podwale, na ul. Straszewskiego kierowcy będą mogli poruszać się tylko w jednym kierunku - od ul. Piłsudskiego do filharmonii, a w przeciwnym kierunku zostanie wyznaczony pas dla rowerów.
Remont węzła tramwajowego ma zostać częściowo sfinansowany z budżetu gminy, ale większość środków pochodzić będzie z dotacji programu FENiKS. ZDMK jest na końcowym etapie pozyskiwania tej dotacji. Łącznie na realizację zadania Kraków będzie dysponował kwotą blisko 15 mln zł. Wykonawca będzie miał 290 dni na realizację tych prac, przy czym wyłączenie ruchu tramwajowego na ul. Straszewskiego, czyli wzdłuż I obwodnicy, nie może trwać dłużej niż sześć miesięcy.
Urzędnicy zapowiadają także, że aby zminimalizować utrudnienia dla działających w okolicy firm i lokali usługowych, wdrożony zostanie “Pakt dla przedsiębiorców”. Jego celem jest zapewnienie wsparcia w funkcjonowaniu przedsiębiorstw w trakcie trwania modernizacji, głównie poprzez zaplanowane wspólnie z przedsiębiorcami działania informacyjne.
Prace prowadzone mają być tak, by nie nakładały się na inne, planowane w centrum miasta inwestycje. Ekipy budowlane pojawią się na placu budowy po zakończeniu prac na ul. Franciszkańskiej, na której remont rozpoczął się 15 marca. Jednocześnie, do czasu zakończenia modernizacji węzła „Piłsudskiego – Straszewskiego”, nie rozpoczną się prace na kolejnym z przewidzianych do modernizacji węzłów, czyli przy Teatrze Bagatela.