W MIEŚCIE

Miłośnicy tramwajów odtworzyli wagon, który nie przetrwał do naszych czasów

opublikowano: 12 KWIETNIA 2025, 08:05autor: Daniela Motak
Miłośnicy tramwajów odtworzyli wagon, który nie przetrwał do naszych czasów

Miłośnicy historycznych tramwajów z Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego odtworzyli wagon, który nie przetrwał do naszych czasów. Połączyli siły z Poznaniem, Katowicami i Łodzią, gdzie zebrano elementy pojazdu. Wagon od czerwca będzie kursował na Krakowskiej Linii Muzealnej.

Reklama

To jedyny taki pojazd w Polsce i tylko w Krakowie można go zobaczyć i się nim przejechać. Historyczne wagony doczepne ND, o numeracji od 451 do 455, kursowały w Poznaniu, w latach 1963 - 1970. Wagon, wyremontowany w Krakowie ma numer 454. Jest zielony i powstał z części zebranych z czterech miast: Krakowa, Poznania, Katowic i Łodzi.
 
Do odbudowy wagonu posłużyło nadwozie wagonu z Tramwajów Śląskich, osadzone na podwoziu krakowskiego tramwaju. Zamontowane drzwi pochodzą z tramwajów łódzkich, a ramy okienne podarowane zostały przez krakowskiego miłośnika historycznych wagonów. Wykorzystane zostały również zgromadzone przez MPK w Krakowie części tramwajów typu N, z kolei tramwajowi miłośnicy z Poznania przygotowali niezbędne materiały ilustracyjne z okresu eksploatacji wagonu oraz jego obecne oznakowanie.

“Dzięki takim zabiegom udało się odtworzyć wagon doczepny, będący odwzorowaniem poznańskiego tramwaju nr 454. W prezentacji wagonu w Krakowie wzięli udział przedstawiciele MPK w Poznaniu oraz z Tramwajów Śląskich” - informuje krakowskie MPK.
 
Poznańskie wagony doczepne eksploatowane były w parze ze zmodernizowanymi wagonami silnikowymi, a czasem, z uwagi na brak elektrycznego sterowania drzwiami, łączono je w składy także z najstarszymi poznańskimi wagonami tramwajowymi. Wagony ND powstały w wyniku modernizacji, prowadzonej przez poznańskiego przewoźnika.

Oprócz Poznania takie modernizacje prowadziły także Wrocław, Gdańsk, Łódź i Kraków. Jej elementem był m.in. poprawiający bezpieczeństwo pasażerów montaż mechanicznie zamykanych drzwi sterowanych przez motorniczego, a także hamulców szynowych, przewidzianych już w trakcie projektowania wagonu.

Oprócz tego wagon wyposażono w światła stopu, kierunkowskazów oraz lusterka, umożliwiające obserwację składu. Dla ułatwienia pracy remontujących pojazdy warsztatów, modernizowane wagony zaprojektowano wyłącznie jako jednokierunkowe, co pozwalało zmniejszyć koszty eksploatacji. Namiastką nowoczesności dla pasażerów miała być podłoga pokryta gumą, zabudowana na jednym poziomie i miękkie wyściełane dermą siedzenia.

Wagonem ND nr 454 mieszkańcy Krakowa i turyści będą mogli się przejechać na Krakowskiej Linii Muzealnej, która startuje już w czerwcu, a prezentacja wagonu ND, zorganizowana kilka dni temu w nowohuckiej zajezdni MPK, to także element obchodów jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie.