W MIEŚCIE

Jedna z najważniejszych inwestycji tramwajowych w Krakowie, są trzy warianty

opublikowano: 6 KWIETNIA 2025, 09:20autor: Daniela Motak
Jedna z najważniejszych inwestycji tramwajowych w Krakowie, są trzy warianty

W poniedziałek, 7 kwietnia, rozpoczną się konsultacje społeczne w sprawie tramwaju na Kliny. Mieszkańcy ocenią trzy warianty trasy nowej linii, która ma połączyć pętlę Czerwone Mąki P+R z osiedlem Kliny.

Reklama
 
Konsultacje społeczne, prowadzone przez Wydział Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury we współpracy z Wydziałem Dialogu, Konsultacji i Kontaktu Obywatelskiego, potrwają do 9 maja. Ich celem jest zebranie opinii krakowian o na temat rozwiązań, zaproponowanych przez projektantów nowej linii tramwajowej. 
 
Linia, która ma połączyć osiedle Kliny z pętlą Czerwone Maki P+R, ma trzy warianty. Propozycje trasy na Kliny różnią się lokalizacją pętli końcowych i szczegółami przebiegu, uwzględniając m.in. ulicę Spacerową, planowane rondo przy Szkole Podstawowej nr 14 czy drogę równoległą do autostrady A4.
 
Wariant 1: linia tramwajowa biegnie od istniejącej pętli Czerwone Maki P+R wzdłuż ul. Bunscha i Humboldta, następnie skręca na południe w ul. Spacerową, na skrzyżowaniu z ulicami Trockiego i Działowskiego skręca na wschód, kończy się na pętli tramwajowej proponowanej w pobliżu wiaduktu którym przebiega autostrada A4 nad linią kolejową nr 94.
 
Wariant 2: linia tramwajowa biegnie od istniejącej pętli Czerwone Maki P+R wzdłuż ul. Bunscha i Humboldta, następnie skręca na południe w ul. Spacerową, na skrzyżowaniu z ulicami Trockiego i Działowskiego skręca na wschód, na planowanym rondzie w pobliżu Szkoły Podstawowej nr 14 skręca na południe, przekracza autostradę A4, po czym kończy się na planowanej nowej pętli w pobliżu przystanku kolejowego Kraków Opatkowice.
 
Wariant 3: linia tramwajowa biegnie od istniejącej pętli Czerwone Maki P+R wzdłuż ul. Bunscha i Humboldta, następnie skręca na południe w kierunku ul. Trockiego, po czym skręca na wschód w planowaną drogę klasy zbiorczej biegnącej równolegle do autostrady A4, kończy się na pętli tramwajowej proponowanej w pobliżu wiaduktu którym przebiega autostrada A4 nad linią kolejową nr 94.

Celem konsultacji jest zebranie opinii mieszkańców na temat proponowanych rozwiązań. Urzędnicy zapowiadają, że opinie krakowian i zaangażowanych w projekt instytucji oraz ich analizy będą stanowić podstawę do podjęcia ewentualnych dalszych prac nad budową tramwaju na Kliny. ”Szczegóły dotyczące formy konsultacji oraz dostępne materiały znajdą Państwo na stronie internetowej miasta” - wyjaśniają urzędnicy i zachęcają: “Tramwaj na Kliny – jak go poprowadzimy? Odpowiedź na to pytanie będzie można uzyskać w czasie konsultacji społecznych”. 
 

W ramach konsultacji zaplanowano stacjonarne spotkania konsultacyjne:

15 kwietnia o godz. 18.00 – Szkoła Podstawowa nr 14, ul. prof. Bartla 29
25 kwietnia o godz. 18.00 – Centrum Kultury Podgórza – Fort Borek, ul. Forteczna 146 (sala widowiskowa)
A także spotkanie w formule online:
8 maja o godz. 18.00 – link do spotkania zostanie opublikowany na stronie obywatelski.krakow.pl
Będzie też dyżur eksperta:
5 maja w godz. 17.00-19.00 – Centrum Kultury Podgórza – Fort Borek, ul. Forteczna 146 (pokój nr 1.12. – I piętro)
I możliwość wypełnienia ankiety konsultacyjnej dostępnej w okresie trwania konsultacji.
 
Urząd zapowiada, że materiały merytoryczne, dotyczące przedmiotu konsultacji zostaną opublikowane 7 kwietnia, czyli w dniu ich rozpoczęcia.