W MIEŚCIE

Rowerzyści się ucieszą, Zarząd Dróg Miasta Krakowa wyrówna uskoki

opublikowano: 25 MARCA 2025, 07:45autor: Daniela Motak
Rowerzyści się ucieszą, Zarząd Dróg Miasta Krakowa wyrówna uskoki

Zarząd Dróg Miasta Krakowa wyrównuje uskoki na przejazdach rowerowych. Wcześniej robili to mieszkańcy, a filmiki ze swoich akcji publikowali w internecie. Teraz przejazdami zajęło się miasto, które chce w tym roku naprawić 40 z nich.

Reklama

Urzędnicy przyznają, że wiele rozwiązań, stosowanych w przeszłości w infrastrukturze drogowej, jest dziś - z punktu widzenia bezpieczeństwa i komfortu jazdy na rowerze - nieodpowiednich i niewygodnych. I że na groźne dla rowerzystów przejazdy jako pierwsi uwagę zwrócili aktywni mieszkańcy, którzy samodzielnie zaczęli ich eliminację.

“Obecnie tę rolę systemowo przejęło miasto. We współpracy prezydenckiego zespołu ds. rozwoju infrastruktury rowerowej z Zarządem Dróg Miasta Krakowa, w ramach środków na bieżące utrzymanie, wyznaczona została specjalna pula środków pieniężnych, która wykorzystana zostanie do wyrównywania przejazdów. W ostatnim kwartale ubiegłego roku wyrównanych zostało 16 przejazdów, zaś w tym roku planujemy poprawki na co najmniej kolejnych 40” - czytamy na miejskiej stronie internetowej.

Dzięki programowi poprawy infrastruktury rowerowej, koordynowanymu przez działający przy prezydencie miasta zespół rowerowy, codzienna jazda ma stać się wygodniejsza i bezpieczniejsza dla tysięcy mieszkańców.

“Samą inwentaryzację najpotrzebniejszych poprawek przeprowadzili przedstawiciele strony społecznej zespołu rowerowego. Inspiracją do powstania listy najważniejszych przejazdów stał się projekt zgłoszony do budżetu obywatelskiego, który był zbiorem 100 punktów, pokazującym jednostkom miejskim, w których miejscach w Krakowie takie przejazdy odbiegające od obowiązujących standardów są najbardziej uciążliwe dla rowerzystów podczas codziennej jazdy. Jako priorytety wskazaliśmy odcinki ze studium podstawowych tras rowerowych” – informuje Jarosław Tarański, ekspert rowerowy VeloMałopolska.

Mapa z zaznaczonymi przejazdami dostępna jest online. Metoda, zastosowana do ich naprawy, polega na tworzeniu asfaltowych łat, które wyrównują przestrzeń pomiędzy krawędziami drogi. Dzięki temu przejazd odbywa się bez wstrząsów i uderzeń, nawet na najwęższych oponach szosowych i dla rowerów cargo. “Kluczowe było opracowanie skutecznych i ekonomicznych metod poprawy przejazdów. To obejmowało analizę różnych technicznych rozwiązań, ich testowanie oraz wdrażanie najlepszych metod. Dzięki temu miasto może realizować poprawki w sposób zoptymalizowany kosztowo, ale jednocześnie trwały” – mówi Piotr Trzepak z Zarządu Dróg Miasta Krakowa.

Od ubiegłego roku udało się poprawić przejazdy w kilkunastu lokalizacjach: skrzyżowanie Młynówki Królewskiej i ul. Podchorążych (pod UKEN); skrzyżowanie ul. Księcia Józefa i Jodłowej; skrzyżowanie ul. Armii Krajowej i Przybyszewskiego; skrzyżowanie ul. Księcia Józefa przy moście Zwierzynieckim; skrzyżowanie al. Focha i ul. Kałuży; skrzyżowanie ul. Konopnickiej i Barskiej; skrzyżowanie ul. Konopnickiej i Ludwinowskiej; skrzyżowanie ul. Wodnej i Wielickiej; skrzyżowanie ul. Tischnera i Wadowickiej; rondo Grzegórzeckie; skrzyżowanie al. Daszyńskiego i Podgórskiej; al. Andersa na wysokości os. Teatralnego; ul. Konopnickiej od ICE do mostu na Wildze (obustronnie); skrzyżowanie ul. Monte Cassino i Bułhaka; skrzyżowanie ul. Zielińskiego i Pawlickiego; skrzyżowanie ul. Zielińskiego i Kapelanka; skrzyżowanie al. Jana Pawła II i ul. Markowskiego.

Kilkadziesiąt następnych przejazdów zostanie wyrównanych w kolejnych miesiącach, dzięki dodatkowym środkom na bieżące utrzymywanie infrastruktury rowerowej, które pozwolą na naprawę większej niż dotąd ich liczby. 

Najbliższe prace przewidziane są na ul. Brożka – na przejazdach przy ul. Borsuczej oraz ul. Cegielnianej, kolejne m.in. na ul. Pawiej przy Politechnice, przy al. Armii Krajowej, na ul. Wybickiego, ul. Reymonta i na ul. Bulwarowej. 

“Gładko znaczy bezpiecznie” - przyznają urzędnicy i zachęcają, mieszkańców, żeby sami również  zgłaszali propozycje lokalizacji przejazdów do poprawy. Można to zrobić mailowo, na adres Zarządu Dróg Miasta Krakowa.