PESA z Bydgoszczy sprzeda Krakowowi nowe tramwaje. Zgodnie z rozstrzygniętym właśnie przetargiem wagonów ma być do 90, jedno i dwukierunkowych, w trzech różnych długościach.
Reklama
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne zamówiło trzy rodzaje wagonów: do 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 32 – 34 metrów, do 30 tramwajów dwukierunkowych o długości 32 – 34 metrów i do 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 42 – 45 metrów.
Miejski krakowski przewoźnik tłumaczy, że decydując o zakresie zamówienia i rodzaju tramwajów, które kupił, brał pod uwagę zarówno oczekiwania pasażerów, jak również intensywny rozwój sieci torowisk w Krakowie. “Równie ważne są możliwości finansowe MPK. To dlatego priorytetem było zamówienie 30 nowych wagonów dwukierunkowych, które będą mogły zostać wykorzystane do obsługi m.in. linii na Azory, która w pierwszym etapie ma powstać bez pętli” - czytamy w komunikacie miejskiej spółki.
Dostawy nowych tramwajów powinny się rozpocząć najpóźniej w 2028 roku. MPK złożyło już wniosek o dofinansowanie do ich zakupu w ramach programu FEnIKS. Decyzja o zakupie pozostałych 60 wagonów zależy od pozyskania zewnętrznych źródeł finasowania, w tym z KPO. Na realizację całego zamówienia, obejmującego 90 tramwajów, będzie potrzebna kwota 1,8 mld zł netto.
Wybór oferty PESA Bydgoszcz SA przez krakowskiego przewoźnika i cała procedura przetargowa w części dotyczącej zakupu wagonów dwukierunkowych, musi zostać jeszcze poddana procedurze kontroli uprzedniej przez Urząd Zamówień Publicznych. Jeżeli ta ocena zakończy się pozytywnie, będzie mogła zostać podpisana umowa ramowa na dostawę do 90 nowych tramwajów. Okres obowiązywania umowy wyniesie cztery lata.
MPK planuje, że po dostawie co najmniej 30 nowych wagonów, z ruchu zostaną wycofane wszystkie tramwaje bez niskiej podłogi i klimatyzacji. Dzięki temu po zakończeniu dostaw, cała tramwajowa flota MPK będzie złożona wyłącznie z pojazdów z niską podłogą, wyposażonych w klimatyzację i system informacji pasażerskiej. To szczególnie ważne dla osób z ograniczoną mobilnością, przede wszystkim osób poruszających się na wózkach oraz osób niewidomych i słabowidzących.