Za trzy lata tramwajowe “akwaria”, czyli wagony 105N, znikną z krakowskich torowisk “Wielu osobom nie będzie ich brakować, ale jest też duża grupa pasażerów, która ten typ tramwaju darzy szczególnym sentymentem” - mówi Life in Kraków Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK.
Reklama
W niedzielę, 2 marca, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne zaprasza do świętowania 50. rocznicy wagonów 105N w Krakowie. Jak podkreślają organizatorzy, to ostatnia taka “okrągła” rocznica, bo wkrótce “akwaria” zostaną zastąpione nowoczesnym taborem.
“Jako rzecznik MPK mogę stwierdzić, że gdyby tylko było to możliwe, to wagony 105N zamieniłbym na nowe tramwaje już dawno” - mówi Life in Kraków Marek Gancarczyk. I wyjaśnia: “Przede wszystkim dlatego, że “akwaria” to wagony z wysoką podłogą, bez klimatyzacji i bez systemu informacji pasażerskiej. To oznacza, że są to pojazdy niedostosowane do przewozu osób z ograniczoną mobilnością. A mnie bardzo zależy na tym, aby każdy, bez względu na ograniczenia ruchowe, mógł z komunikacji miejskiej w Krakowie wygodnie korzystać”.
Rzecznik MPK wylicza, że tramwaje 105N nie zapewniają też odpowiedniego komfortu pracy motorniczym. “Ale z prowadzącymi jest tak jak z pasażerami, są motorniczowie, którzy nie lubią prowadzić wagonów 105N, ale są i tacy, którzy o tym marzą i to uwielbiają. Coś w tych wagonach jest, bo z jednej strony dużo osób chce jak najszybszego ich wycofania i wcale nie będzie ich im brakować. Jest jednak także spora grupa pasażerów, która ten typ tramwaju darzy szczególnym sentymentem. Wystarczy przeczytać ich komentarze na profilach społecznościowych, gdzie chwalą te tramwaje i jednoznacznie przyznają, że po ich wycofaniu będą za nimi tęsknić”.
Świętowanie 50. rocznicy wagonów 105N w Krakowie zacznie się w niedzielę, 2 marca, o godzinie 11, na pętli w Łagiewnikach. Będzie można obejrzeć “akwaria”, w tym również wagon techniczny 105NT, który jest teraz wykorzystywany do zabezpieczania sieci trakcyjnej przed oblodzeniem i potrójny skład wagonów 105Na. Pracownicy MPK, eksperci od taboru, opowiedzą o historii tramwajów, a wszyscy chętni będą mogli bezpłatnie przejechać się historycznym oraz potrójnym składem “stopiątek” na trasie: pętla Łagiewniki - plac Centralny.
MPK adresuje swoje zaproszenie przede wszystkim do tych, którzy darzą “akwaria” szczególnym sentymentem, bo po dostawach nowych wagonów, które zamówi jeszcze w tym roku, tramwaje 105N znikną z krakowskich torowisk. Stanie się to mniej więcej za 3 lata, zapowiada Marek Gancarczyk: “Gdy zaczynałem pracę w MPK w 2007 roku, wagonów 105N w Krakowie było prawie 300, dzisiaj jest ich zaledwie 30. Ich czas 105N w Krakowie definitywnie się kończy”.