Mieszkańcy zgłosili do budżetu obywatelskiego projekt, który może rozwiązać problem tramwajów, regularnie blokowanych przez źle zaparkowane auta na ulicy Długiej.
Reklama
Do zatrzymań tramwajów na Długiej dochodzi średnio 50 razy w roku. To spory kłopot i dla pasażerów, i dla motorniczych, i problem doskonale znany krakowianom. Winni są kierowcy, mimo wyraźnych oznaczeń parkujący auta tak, że tramwaj nie może obok nich przejechać.
Dlatego pomysłodawcy nowego rozwiązania proponują wprowadzenie podwójnej ciągłej linii P-4 na całym odcinku ulicy Długiej, a nie tylko, jak teraz, na jej części oraz zlikwidowanie możliwości parkowania w zatokach, w których najczęściej dochodzi do zatrzymań: przy Długiej 63 i 70.
Urząd Miasta sprawdza, czy wprowadzenie tych zmian jest możliwe. Trwa przygotowywanie dokumentacji projektowej, a po uzyskaniu wymaganych opinii projekt zostanie zatwierdzony i trafi do Zarządu Dróg Miasta Krakowa, który go zrealizuje.
Miasto podkreśla też, że od wielu lat walczy z problemem blokowania tramwajów na Długiej. Urzędnicy systematycznie przypominają kierowcom samochodów, że wzdłuż ul. Długiej parkowanie możliwe jest w 18 zatokach parkingowych, w których wyznaczono blisko 112 miejsc postojowych, w tym 9 zastrzeżonych.
Mimo tego statystyki MPK wskazują, że co roku na Długiej dochodzi do około 50 zatrzymań tramwajów. “Warto zaznaczyć, że źle zaparkowane samochody zazwyczaj nie należą do mieszkańców ul. Długiej, którzy doskonale znają zasady parkowania w tym miejscu” - czytamy w komunikacie urzędu.
Kierowcom w prawidłowym parkowaniu na Długiej pomagają specjalne wymalowane linie, i zamontowane separatory, które oddzielają miejsca parkingowe od jezdni. Obok miejsc parkingowych zamontowane jest również pionowe oznakowanie drogowe, informujące kierowców, że obok przejeżdżają tramwaje i należy dla nich zostawić miejsce.
Patrole straży miejskiej i inspektorów ruchu MPK w Krakowie w ramach cyklicznie realizowanej akcji „Wystarczy 1 metr” sprawdzają, czy kierowcy samochodów prawidłowo parkują i nie blokują przejazdu tramwajom i terenu przystanków.
Cykliczne akcje mają przypominać kierowcom, że parkując samochód w centrum miasta obok torów tramwajowych, muszą pamiętać o zachowaniu co najmniej jednego metra odległości od szyny. Tylko wtedy tramwaj, którym podróżują pasażerowie, będzie mógł bezpiecznie przejechać obok.
O zasadach prawidłowego parkowania MPK przypominało również, rozdając kierowcom specjalne ulotki z hasłem „Uważaj! Tramwaj!” opracowane przez Katedrę Pojazdów Szynowych i Transportu Politechniki Krakowskiej wspólnie z Małopolskim Ośrodkiem Ruchu Drogowego oraz Małopolską Wojewódzką Radą Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
To wszystko jednak nie wystarcza, stąd pomysł mieszkańców, zgłoszony do budżetu obywatelskiego.