Ponad 30 km nowych dróg ekspresowych i nieco ponad 18 km dróg klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) - tak podsumowuje mijający rok Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, oddział w Krakowie.
Reklama
S52 Północna Obwodnica Krakowa
Północna Obwodnica Krakowa to część drogi ekspresowej biegnącej od Cieszyna do Krakowa. Łączy ona województwo śląskie przez Wadowice z Krakowem. W naszym województwie funkcjonował dotąd jeden odcinek tej trasy, 3,4 km między węzłami Balice I i Modlniczka. Przed końcem roku otworzyliśmy kolejne 12,3 km.
W przygotowaniu są 62 km Beskidzkiej Drogi Integracyjnej – ważnej arterii komunikacyjnej łączącej Bielsko-Białą z zakopianką w Głogoczowie, która będzie też obwodnicą czterech miast Małopolski – Kęt, Andrychowa, Wadowic i Kalwarii Zebrzydowskiej
Oddanie Północnej Obwodnicy Krakowa powoduje, że stolica Małopolski jest coraz bliżej stania się drugim miastem w Polsce (po Łodzi) otoczonym pełnym ringiem dróg szybkiego ruchu. Jak dotąd liczył on 52,2 km, po otwarciu 12,3 km POK jest to już 64,5 km. Brakuje nam jeszcze 5 km S7 między węzłem Mistrzejowice a węzłem Nowa Huta, które planujemy oddać w połowie 2026 r.
S52 to jedyna obwodnica w Polsce, na której są dwa tunele – w Zielonkach (653 m) i Dziekanowicach (496 m). Są to jedne z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Europie.
Na trasie obwodnicy powstała też prawie 570-metrowa estakada, biegnąca nad ul. Krakowską w Bosutowie i potokiem Sudół Dominikański. Jezdnia estakady biegnie w niektórych miejscach prawie 13 m nad poziomem terenu. Obwodnica jest połączona z innymi drogami poprzez trzy nowe węzły: Zielonki (z Trasą Wolbromską), Węgrzce (z Al. 29 Listopada – stara DK7) i Batowice (z Os. Piastów i Batowicami). Zbudowano też 20 km nowych dróg dojazdowych, które pozwolą na dogodne dojazdy z obszaru Krakowa i okolicznych miejscowości.
Na trasie powstało 27 mostów, wiaduktów i estakad o łącznej długości prawie 1,9 km. Zbudowaliśmy mury oporowe o długości ponad 4,4 km. Wzdłuż trasy powstały 23 zbiorniki retencyjne o łącznej pojemności prawie 23 milionów litrów. Budowa była skomplikowanym przedsięwzięciem inżynieryjnym - prawie ¼ długości trasy biegnie w tunelach, po wiaduktach i estakadach.
S7 Widoma - Kraków i Miechów - Szczepanowice
Wraz z S52 POK oddano13,3 km trasy S7 do węzła Widoma, a w wakacje udostępniono kierowcom 5,3 km trasy na odcinku Miechów - Szczepanowice. Krótszy odcinek połączył w całość funkcjonujące już części S7, północny od granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego (18,7 km, oddany we wrześniu 2023 r.) i południowy w kierunku węzła Widoma (13,1 km, październik 2021 r.).
Oddając do ruchu przedłużenie od Widomej do Mistrzejowic, zostały połączone drogą szybkiego ruchu dwa największe miasta w Polsce – Warszawę i Kraków. Oba ośrodki przybliża 270 km nowoczesnej trasy S7. W województwie małopolskim droga biegnie zupełnie nowym śladem, odchodząc od wyznaczonego jeszcze na początku XIX wieku traktu krakowskiego.
Reklama
Budowa na oddanym do ruchu fragmencie odcinka S7 Widoma - Kraków nie jest jeszcze w pełni skończona. Wzdłuż trasy pozostają do zrobienia pewne elementy, m.in. prace na węzłach i ogrodzenia.
Prace na pozostałej, 5-kilometrowej, części ekspresówki, od Mistrzejowic do Nowej Huty jeszcze trwają. Trasa biegnie przez silnie zurbanizowany teren Nowej Huty, omijając po zachodniej stronie kombinat metalurgiczny. Powstają na niej dwa węzły – Mistrzejowice i Grębałów. Jest to skomplikowany pod względem inżynieryjnym fragment, gdyż droga przechodzi przez instalacje wodne, gazowe, teletechniczne, kanalizacyjne i ciepłownicze, a także sieci energetyczne niskiego, średniego i wysokiego napięcia. Dodatkowo trasa koliduje z torami kolejowymi (przekracza je ponad kilometrową estakadą) i tramwajowymi (nad S7 powstały już dwa wiadukty, budujemy kolejny).
DK47 Rdzawka - Nowy Targ
Na koniec sierpnia została dla kierowców nowa, dwujezdniowa droga krajowa nr 47 z Rdzawki do Nowego Targu. Budowa 16,1 km odcinka nowej zakopianki trwała 4 lata i była realizowana w trudnym, górskim terenie. Jedna czwarta nowej drogi biegnie po różnego rodzaju obiektach – mostach, wiaduktach i estakadach. Najdłuższa powstała w Lasku, ma 687 m długości. Jezdnia biegnie na nim nawet 24 m nad ziemią.
Jest to bezkolizyjna droga z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Połączenie z innymi drogami zostało zapewnione poprzez cztery węzły drogowe – Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Zachód i Nowy Targ Południe. Dzięki budowie tej trasy Kraków i Nowy Targ są na całym odcinku połączone dwupasmową drogą.
Inwestycja była realizowana ze środków budżetu państwa. Wartość kontraktu to prawie 995 mln zł.