W miejskich autobusach i tramwajach będzie więcej naklejek z numerami bocznymi pojazdów. Dzięki temu pasażerowie łatwiej kupią bilety w aplikacjach mobilnych.
Reklama:
Nowe, zaktualizowane naklejki mają być lepiej widoczne i bardziej dostępne dla podróżujących. To odpowiedź na wnioski pasażerów krakowskiego MPK, którzy mieli czasami problemy z odnalezieniem naklejek, niezbędnych do opłacenia biletu za przejazd w aplikacji.
Do tej pory naklejki były nad każdym kasownikiem i pojawiały się głosy, że pasażerowie, wchodząc do pojazdu, nie mogą szybko zlokalizować numeru bocznego pojazdu. “Dlatego do 19 października we wszystkich pojazdach KMK zostaną naklejone nowe, zaktualizowane naklejki, które będą bardziej rozproszone w pojeździe, a tym samym bardziej dostępne dla pasażerów” - informuje urząd miasta.
Kolejną nowością jest kod QR na naklejce. Dzięki temu pasażer będzie mógł już w drodze z przystanku do pojazdu zaznaczyć odpowiedni dla siebie bilet, a natychmiast po wejściu do pojazdu zeskanować kod QR, który uzupełni numer boczny pojazdu, przyspieszając tym samym procedurę zakupu biletu.
System, zobowiązujący pasażerów, korzystających z aplikacji mobilnych przy kupowaniu biletu do wpisania numeru bocznego autobusu lub tramwaju, działa od 2 lat. Jak przypominają urzędnicy, takie działanie zostało spowodowane nadużyciami, których dopuszczali się niektórzy pasażerowie, chcący uniknąć opłaty za przejazd i podróżować za darmo. Urzędnicy podkreślają, że system, wirtualna hurtownia biletów, dobrze działa, natomiast zostanie zaktualizowany o dodatkowe funkcje na wnioski pasażerów.
Reklama
System dobrze się sprawdza. Wirtualna hurtownia biletów została uruchomiona dwa lata temu i wciąż jest rozbudowywana o nowe funkcjonalności. Działanie hurtowni polega m.in. na sprzedaży biletów KMK w czasie rzeczywistym, różnymi kanałami sprzedaży w tym przez aplikacje. System pozwala też kontrolerom biletów na zablokowanie możliwości zakupu biletów w konkretnym pojeździe, już po rozpoczęciu kontroli biletów.
W rezultacie – jak informuje miasto, od wprowadzenia tych rozwiązań sprzedaż biletów do kasowania poprzez aplikacje znacznie wzrosła.
W 2019 r. sprzedano 6 742 244 biletów za łączną kwotę ponad 20 mln zł (20 322 013,56 zł), dane z 2023 roku (po wprowadzeniu systemu zabezpieczającego) pokazują znaczny wzrost – sprzedano 27 236 275 biletów na łączną kwotę prawie 100 mln zł (99 548 424,99 zł).
Przez cały ten czas Zarząd Transportu Publicznego zbierał uwagi pasażerów. Jednym z ważniejszych punktów, zgłaszanym przez nich, było inne niż dotychczas usytuowanie naklejek z numerami bocznymi. I to się zmieni do 19 października.