Do kolekcji historycznych tramwajów MPK SA w Krakowie dołączył wyjątkowy wagon. To pochodzący z lat 30. XX wieku wagon doczepny o nazwie Wismar o numerze 506. Nazwa pochodzi od miejsca produkcji - Waggonfabrik Wismar.
Reklama:
Jak informuje krakowskie MPK, to, co wyróżnia ten prawie 100-letni wagon to jego budowa. Twórcy tego tramwaju już na początku XX wieku zaprojektowali w jego części środkowej niskopodłogowe wejście. To jedna z zaledwie kilku konstrukcji tego typu, w którym takie rozwiązanie wtedy zastosowano. Także wnętrze wagonu zostało wykonane z dbałością o jak największy komfort jadących. Były tam miękkie siedzenia i chromowane elementy wyposażenia.
Cała konstrukcja została wykonana z lekkich profili stalowych, połączonych nitami i wzmocniona drewnianym wypełnieniem. To gwarantowało lekkość tramwaju, a jednocześnie sprawiało, że wagon zyskiwał nowoczesny wygląd.
Reklama
Produkcję wagonów wykonano w zakładach we Wrocławiu (tam powstało 15 tramwajów silnikowych) oraz w zakładach Niesky (Christoph & Unmack) i Wismar (Waggonfabrik Wismar), gdzie powstało po 10 wagonów doczepnych. Wszystkie zostały wyprodukowane dla Tramwajów Szczecińskich i tam kursowały aż do lat 70. XX wieku. W 1946 część z nich została przekazana do Poznania.
– Ten typ tramwaju nie kursował nigdy w Krakowie, ale charakteryzuje się na tyle wyjątkową konstrukcją, że zdecydowaliśmy się na dołączenie go do naszej kolekcji historycznych pojazdów – wyjaśniał podczas prezentacji Mariusz Szałkowski, wiceprezes zarządu MPK SA w Krakowie.